מחקר עולמי ראשון על גיוון בחינוך שופך אור על פערים בגזע ובמגדר

יום ד', 27 באוקטובר 2021
 
 
 
 
המועצה לקבלה ללימודי ניהול למוסמכים (GMAC™), ארגון עולמי של בתי ספר מובילים לתארים מתקדמים בעסקים, פרסמה  דו"ח מיוחד, "המגוון העולמי של כישרון – הישג וייצוג", מדריך התייחסות ראשון מסוגו  להבנת ייצוג טוב יותר להשגת תואר בחינוך לניהול בוגרים (GME) ברחבי העולם. מתוך הבנה שמערכות החינוך ברחבי העולם חוו שיבושים בשל המגפה, GMAC פנתה ליכולת המחקר המובילה שלה כאשר האוניברסיטאות ביקשו להסתגל עם תשומת לב מחודשת לנושאים של גישה ושוויון לסטודנטים, כמו גם גיוון וייצוג בהשגת השכלה שלישונית.
 
הדו"ח מספק סקירה גלובלית, שבע השקפות אזוריות ודוחות נפרדים עבור 69 מיקומים או מדינות עם כ-25,000 אנשים או יותר באוכלוסייה בגילאי 20 עד 34 אשר השיגו תואר שני בתחום עסקים, מנהל או משפטים. בנוסף לנספח נפרד, הסוקר נתונים על 111 מדינות אחרות, הוא בוחן גם את הייצוג של נשים ברחבי העולם וקבוצות שאינן מיוצגות כראוי בארצות הברית.
 
"ב- GMAC, אנו מכירים בכך שגוף סטודנטים מגוון במגדר, גזע ורקע מרים את כולנו כיוון שהוא יוצר חוויית סטודנט עשירה יותר ומגביר את הרגישות לנושאים המשפיעים על אחרים", אמר סנגיט צ'ופלה, נשיא ומנכ"ל GMAC. "דו"ח זה – השקפת המצב הגלובלית הראשונה של התעשייה על גיוון בחינוך לניהול תארים מתקדמים – נועד לא רק לשמש מדריך אינפורמטיבי, אלא גם כבסיס למקד הושטת יד ולתמוך בערך של תארים עסקיים לתארים מתקדמים לאוכלוסיות שאינן מיוצגות כראוי ברחבי העולם".
 
ממצאים מרכזיים
 
נשים נאבקות להיות מיוצגות ברמה העסקית לתואר שני, כשהן נמצאות בפיגור הרב ביותר באירופה
 
בעולם, יותר נשים מגברים בוחרות את לימודי התואר הראשון שלהן בתחומי העסקים, המנהל והמשפטים. 26.4% מהתארים לתואר ראשון שנצברו על ידי נשים הוא בתחומים אלה, מעט גבוה יותר מאשר אצל גברים (24.6%). עם זאת, ברמת המאסטר, גברים (33.7%) נוטים יותר ללמוד מנהל עסקים, ומשפטים מאשר נשים (29.4%). הנתונים מצביעים על כך שנשים גילו עניין רחב יותר כאשר הן ממשיכות לתואר שני, כאשר חינוך ובריאות ורווחה הן שתי דיסציפלינות פופולריות אחרות מלבד בתי ספר לעסקים או למשפטים.
 
יתר על כן, על פי הערכות, נשים באירופה מחזיקות רק ב-38.4% מהתארים העסקיים לתארים מתקדמים באזור, נמוך משמעותית מהממוצע העולמי (44.8%) ומאחורי מזרח אסיה והאוקיינוס השקט, שם נשים הן רוב (51.7%) מבעלי התואר השני בעסקים באזור. בהשוואה לכל האזורים, באירופה יש את הנתח הגדול ביותר של בני 30-34 בתחום GME ב 41.8% אבל הנתח הקטן ביותר של תחום GME בגילאי 20-24 רק 19.8 %, נתון שמרמז על כך שנשים רבות באירופה בוחרות לחזור לבית הספר לעסקים בהמשך החיים.
 
בוגרים אפרו-אמריקאים עולים על עמיתיהם הלבנים, מונעים וגורמים לייצוג יתר שלהם בתוכניות למטרות רווח בארה"ב.
 
שיעור בעלי תואר שני ביחס לאוכלוסייה בגיל הסטודנט, או שיעור ההשתתפות ב-GME, שונה בין שבע קבוצות הגזע/מוצא האתני בארה"ב שנלמדו בדו"ח: אינדיאנים אמריקנים או ילידי אלסקה, אסייתים אמריקנים, שחורים או אפרו-אמריקנים, היספנים אמריקנים, ילידי הוואי או אחרים באיי האוקיינוס השקט, גזעים אחרים/שניים או יותר ולבנים. למרות שתפיסה נפוצה היא שאפרו-אמריקנים אינם מיוצגים כראוי בתוכניות GME, הם מדגימים שיעור השתתפות של 3.0% GME, נתון שעולה על עמיתיהם הלבנים ב -2.5%.
 
"אפרו-אמריקנים מיוצגים בצורה מעניינת יתר על המידה בהשכלת ניהול לתארים מתקדמים ביחס לגודל האוכלוסייה שלהם בהשוואה לקבוצות אחרות, אם כי מעט", אמרה סברינה ווייט, סגנית נשיא למעורבות בבתי ספר ותעשייה ב- GMAC. "על פי מחקר GMAC קודם, אפרו-אמריקנים היוו 37% מתארי GME למטרות רווח שהוענקו בשנים 2015-2016. ההרשמה שלהם למוסדות למטרות רווח עולה על כך שבאוניברסיטאות מסורתיות אולי תרמו לייצוג המוגזם שלהם ב-GME".
 
מבין שבעת האזורים שנחקרו, המאגר הגדול ביותר של כישרונות עסקיים בגיל בוגרים נופל במזרח אסיה ובאוקיינוס השקט, שהוא גם המקור הגדול ביותר לבעלי תואר ראשון בתחומי העסקים, המנהל והמשפטים. בעוד שסין והודו, שתי "הענקיות האסייתיות", תורמות הכי הרבה הן לבוגר והן לרמה הגבוהה ביותר של תלמידי בתי ספר לעסקים, ארה"ב מרשימה עם חלקה המשמעותי במקום השלישי בשתי הקטגוריות. פקיסטן וטורקיה הן שתי מדינות בולטות  אחרות בעשרת המקורות המובילים, כאשר בוגרי עסקים מהווים 28 אחוזים ו -40 אחוזים בהתאמה מכלל בעלי התואר הראשון במדינה.
 
ברחבי העולם, מתוך יותר מ -61 מיליון אנשים הבינו כי השיגו תואר שני, כ -24 אחוזים קיבלו תארי GME. לפי אזור, הריכוז העסקי הגבוה ביותר בקרב כל בעלי התואר השני נראה באמריקה הלטינית (33.1%), במזרח התיכון (27.6%), ובמזרח אסיה והאוקיינוס השקט (26.6%). 
 
אודות הדו"ח
כדי לבסס את הבסיס למאמץ פורץ דרך זה, GMAC מינפה את משאבי הנתונים הגלובליים העדכניים ביותר מערכת הנתונים של מסד הנתונים הבינלאומי של לשכת מפקד האוכלוסין של ארה"ב לשנת 2018, הבנק העולמי, אונסק"ו, UNECE ו- OECD, כדי לספק בסיס ללימוד מצב הגיוון בחינוך לניהול בוגרים כיום. חומר משלים של תיאורים ארציים ואזוריים וכן מדדי דירוג בינלאומיים זמינים לשנים 2020/2021 נכללו בהקשר הנוכחי. פרטים נוספים על הדו"ח המלא, וסדרות מחקר אחרות שהופקו על ידי GMAC, זמינים gmac.com.
 
אודות GMAC
המועצה לקבלה ללימודי ניהול למוסמכים (GMAC™) היא ארגון מכוון משימה של בתי ספר למינהל עסקים למוסמכים מובילים מכל העולם. GMAC שנוסד ב-1953 יוצר פתרונות וחוויות שמאפשרים לבתי ספר למינהל עסקים ולמועמדים לגלות, להעריך ולהתחבר אלה עם אלה טוב יותר. 
 
למידע נוסף  www.gmac.com