פתרונות "הקסם"של מציאות מסייעת ובינה מלאכותית

יום ב', 14 במרץ 2022

 

 אהרון לאוטמן, מנהל מכירות  Dynabook ישראל

 

מלוא הפוטנציאל של טכנולוגיות מציאות מסייעת  (AR) ובינה מלאכותית (AI) במקום העבודה היה לנושא עסקי מרכזי כבר זמן מה. חברות בכל התעשיות פורסות בהצלחה מזה שנים פתרונות

AI ו-AR   שונים, במיוחד לטובת שירות לקוחות ותמיכה. באחרונה, מצאו מקינזיכי ארגונים הגדילו את ההשקעה בטכנולוגיות AI  בלא מעט פונקציות עסקיות מרכזיות כתגובה למגיפת הקורונה וחברת האנליסיטים גרטנר צופה שעוד ארגונים יעשו זאת עם הכניסה לשנת 2022. למעשה, גודל שוק ה- ARה  העולמי צפוי להתרחב בקצב גידול שנתי של 43.8% משנת 2021 עד 2028.

התפתחויות אלה נמצאות בעלייה כלפי מעלה כבר תקופה. עם זאת, בשנת 2019, למרות ההתלהבות הגוברת מפתרונות AIו- AR, האימוץ הנרחב עדיין היה רחוק. ואז הגיעה הקורונה. מכיוון שנסיעות הפכו לכמעט בלתי אפשריות, עבודה מרחוק להכרחית ותקציבים היו נתונים ללחצים רבים, ארגונים רבים מצאו את עצמם במצב משבר.

?לעשות דברים אחרת' הייתה המנטרה לשנת 2020. עם זאת, במהלך 18 החודשים האחרונים ראינו שככל שהחברות יישמו גישות דיגיטליות חדשות לביצוע עבודות, התגלו יותר ויותר היתרונות האמיתיים של השינויים האלה. גם לאחר שהמגיפה תהיה מאחורינו, סביר שחברות רבות לא ירצו לחזור לשיטות הישנות. המציאות השתנתה באופן בלתי הפיך וישומי פתרונות AI ו-AR – משולבים - הפכו משאיפה למצרך ?כמעט חיוני?. זאת מכיוון שהטכנולוגיות האלה עושות דבר אחד ממש טוב - הן מאפשרות יעילות בעידן של שיבוש מערכות.

מהות החיבור

בואו נסתכל על הטכנולוגיות בתורן. לעתים קרובות משתמשים במציאות מסייעת (Assited Reality) ובמציאות רבודה (Augmented Reality) לסירוגין, אך הן נבדלות בכמה דרכים מרכזיות. מציאות מסיעת, בניגוד למציאות רבודה, לא משנה את מה שהמשתמש רואה. במקום זאת, היא מוסיפה שכבה נוספת של מידע לראות ההיקפית. מציאות זו יכולה לשמש את משתמש הקצה בתצורה של משקפיים חכמים, או קסדה חכמה, בעוד שמציאות רבודה לעיתים קרובות מחליפה לחלוטין את מה שיש סביבך.

ואכן, משקפיים חכמים הם אחד היישומים המובילים למציאות המסייעת והרבודה, כאשר האימוץ לארקצפוילגדולבשניםהקרובות, אלא גם להאיץ כאשר ההוצאות מתחילות להתרחק מ- AR ?נייד? ולכיוון AR  שמורכב על ראש המשתמשים.

מצד שני, ל-AI יש פוטנציאל לשנות לגמרי את עיצוב מקום העבודה. הצמיחה של הטכנולוגיה מתרחשת באותה מהירות גלובלית והיותה מאפשרת כה משמעותית לגל הטכנולוגיות הבא, צמיחה זו עשויה רק לגדול. כיום כמעטשלושהרבעיםמהארגונים   אומרים שהם ישקיעו ב- AI  בשלוש השנים הקרובות כדי ליצור מודלים עסקיים חדשים לטכנולוגיות חדשות, כמו אוטומציה והתקני מחשוב קצה. אפילו לאחר הקורונה, עסקים רבים מאמינים שהם מסתכנים בקריסה אם הם לא יגדילו  את היקפי השימוש בבינההמלאכותיתבחמשהשניםהקרובות.

מה זה אומר עבור עסקים?

הביקוש הגובר לסיוע מרחוק הוא מניע עיקרי בצמיחה זו. עסקים משתמשים גם באפליקציות מבוססות ARל  למעקב, זיהוי ופתרון של בעיות טכניות כמו גם למשימות, כגון התקנה מחדש, הרכבה, ייצור ותיקון קווי ייצור. שוק ה- AI  לא רק צפוי לסייע להתפתחות הארגון, הוא צפוי לסייע גם בהשגת יעדי צמיחה עסקיים וייצור ערך. תשעהמתוךעשרה  מנהלי C-suiteמאמינים שהם חייבים למנף AI כדי להשיג את יעדי הצמיחה שלהם.

סיוע AR  מספק גם יתרונות רבים, כולל צמצום הזמן בפירוש הוראות, הפחתת זמני תרגון ואימון בהדרכות והגדלת התפוקה. היצרנים מציינים את השימוש במשקפיים חכמים כמניע מרכזי ליתרונות אלה. במחקר חדש של דיינהבוק נמצא כי 63%  מהארגונים  צפויים להתחיל פריסה של משקפיים חכמים בשלוש השנים הקרובות, כאשר 47% עושים זאת לשיפור העבודה בתנאי שטח בעודם מתניידים, 34% לשיפור עיבוד נתונים ו -39% לשיפור שיתוף פעולה. ואכן, גרטנר  צופים כי עד 2026, 75% מהתעשיות עתירות הציוד וההון ישתמשו ב- AR  כמרכיב מרכזי להפחתת עלויות/הימנעות בקרב עובדים בחזית. במקרהשימוש  מתועד של הרכבה בסיועAR  הושגו התוצאות הבאות:

  • הפחתה של 90% עד 99% בזמן פרשנות ההוראות ("time to information ") על ידי העובד בשטח.
  • הפחתה של 85% בזמן האימון וההדרכה.
  • עלייה של 40% בפרודוקטיביות.
  • הפחתה של 35% עד 50% בזמן הטכנאים הכולל.

אתגרים…

האתגר של פריסת טכנולוגיות מתפתחות, הוא שעד שהן לא הבשילו במלואן, אינטגרציה יכולה להיות אתגר. גם עם משקפיים חכמים יכולים להיות חששות הכרוכים באבטחה ופרטיות. במסגרות רפואיות וכירורגיות למשל, השימוש במצלמות בחדרי ניתוח הינו רגיש ושנוי במחלוקת. בתרחישים רגישים כמו אלה, השימוש במכשירים כאלה חייב להיות מוסכם מראש עם הבנה שהם שם לטובת כולם. למרות ש- AI  היא טכנולוגיה מפותחת יותר, AI  היא יקרה ועשויה לדרוש השקעה מוקדמת. גרטנר  מצאו שמנהלי מערכות מידע ומנהלי ITמתקשים להמחיש פרויקטים של AI, כאשר רק 53% מהפרויקטים מגיעים מאב טיפוס לייצור מכיוון שחסרים להם הכלים הנכונים לייצור רחב של AI.

... אבל לא נסיגה
עם כל הקשיים, סביר להניח שבעיות אלו יתגמדו בעתיד הלא רחוק. חברת Bosch  בצ'כיה למשל, התקינה לאחרונה משקפיים חכמים של דיינבוק  לשיפור הפרודוקטיביות והיעילות במחלקה הטכנית שלהם, במיוחד עבור חשמלאים לשימוש בתמיכת תחזוקה. המכשירים הוכיחו נכס כל כך יקר לצוות שהם חוקרים כעת יישומים אחרים ומקרי שימוש.

שנית, AI, AR  והתקנים כמו משקפיים חכמים גדלו הרבה יותר מהר במגזר הארגוני מאשר הצרכני. באופן מסורתי, מכשירים שצוברים פופולריות באמצעות שימוש עסקי (ולא צרכני) תמיד מעט איטיים יותר בגדילה. בעוד שההוצאה הגלובלית על אוזניות AR ו-VR, תוכנות ושירותים, כולל רכישות על ידי צרכנים, עלתה ל-12 מיליארד דולר בשנת 2020, רוב הצמיחה הייתה במגזר העסקי. מכיוון שהיא מתחילה להפוך לאט לאט גם יותר פופולארית בקרב הצרכנים, סביר שמגמה זו תעלה במהירות. כשהמגיפה מאיצה את ההזדמנות להוכיח את ערכם, AR  ומשקפיים חכמים עשויים להמשיך לצבור תאוצה הודות להבטחתם להוזלת עלויות, בטיחות רבה יותר ושימור למידה טוב יותר. הצמיחה לא צריכה להיות מיידית כדי להכיר בה.