תוכנית להנפיק את יצרנית מערכות בטיחות הנהיגה מובילאיי

יום ד', 8 בדצמבר 2021
 
חברת אינטל בעלת השליטה במובילאיי רוצה לנצל את שוק ההנפקות הרותח ומנפיקה את מובילאיי בשווי של 50 מיליארד דולר – פחות מ?5 שנים אחרי שרכשה אותה ב?15 מיליארד דולר בלבד. 
מסתבר כי לאינטל ולמנכ"ל הטרי שלה פט גלסינגר, שנכנס בפברואר השנה לתפקידו, יש תוכניות גדולות יותר. 
ובינתיים למובילאיי יש הצהרה מקומית - כאן עישראל -  תפעיל רובוטקסי בת"א החל מאמצע השנה הבאה.
 
"אנחנו סיפור מהאגדות עם סכומים שיאפשרו לנו לעשות עסקאות אסטרטגיות", אמר אתמול אמנון שעשוע בהצהרה לתקשורת. "המתחרות שלנו רק שורפות מזומנים ויש לנו יכולת לעשות רכישות והשקעות.  אינטל לא תרמה שקל למובילאיי אלא כח אדם וטכנולוגיה. אנחנו מייצרים כסף".
 
האנליסטים שסוקרים את תחום טכנולוגיות הרכב סבורים שמדובר בשווי מאתגר, לנוכח ההערכה שמובילאיי תסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות של כ-1.3 מיליארד דולר. כלומר, המכפיל המבוקש במונחי הכנסות מדבר על 38 לשנה הנוכחית, 
 
אינטל נוקטת למעשה צעד כפול: מצד אחד רוצה להפיק  ערך מפעילות שהשקיעה בה רבות, ומצד שני, היא אומרת לשוק: תחום הטכנולוגיה לרכב אינו מהותי עבורנו ואינו חלק מפעילות הליבה שלנו.
 
אינטל רכשה את מובילאיי בכ-15.3 מיליארד דולר בשנת 2017 ומאז רשמה הכנסות נאות מפעילות זו. כולל כמיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. סכום נאה, אבל מבחינת אינטל ממש לא משמעותי, בעיקר לנוכח תחזיות צמיחה צוננות שלא מבשרות לאינטל בטווח הקרוב הכנסות גבוהות. 
 
ההכנסות של אינטל בשנת 2020 עמדו על 77.9 מיליארד דולר, וב-4 הרבעונים האחרונים הן הסתכמו ב-78.5 מיליארד דולר. בכל אחת משלוש השנים 2018 עד 2020, הרווח השנתי של אינטל עומד סביב 20 מיליארד דולר. כלומר לא רק שלא צומח, אלא גם מעט נשחק כחלק מההכנסות. 
 
מובילאיי היתה אמורה להיות הצעד המשמעותי ביותר של אינטל ברכישות שימצבו אותה כשחקנית בפעילויות רבות. אך אינטל נכשלה פעם אחר פעם בניסיונותיה לרכוש חברות מתחומים שאינם בליבה שלה.
 
תחום הסייבר שבו רכשה את מקאפי בכ-7 מיליארד דולר היה דוגמה לכישלון כזה. תחום המיפוי שבו רכשה החברה בעבר את טלמאפ הישראלית הוא דוגמה נוספת ומעל כולם עומד תחום המובייל. אינטל נכשלה פעם אחר פעם בכניסה לתחום זה. אינטל רכשה את DSPC הישראלית ב-?1.6 מיליארד דולר מתוך מטרה להיות חברה מובילה בתחום, ניסיון שנכשל והביא למכירת הפעילות במחיר נמוך בהרבה למארוול. 
הניסיונות העיקריים של אינטל לגעת בתחומים שאינם תחומי ליבה - מחשוב, שרתים וכדומה - כשלו כאמור פעם אחר פעם, ולכן הרכישה של מובילאיי היתה אמורה להיות ההוכחה של אינטל שהיא יודעת לרכוש ולנהל את הרכישות האלה בצורה טובה. 
על הנייר נראה שאינטל עשתה הכל נכון ברכישת מובילאיי. היא שמרה עליה עצמאית לחלוטין ולא הפריעה למנהליה להוביל אותה ואיפשרה להם לרכוש את חברת מוביט הישראלית בכ-900 מיליון דולר מתוך ראייה שהמהלך יחזק את מובילאיי ויתן לה יכולת להעמיק את פעילותה.