סלקום במגעים למכירת אתרי האנטנות

יום א', 12 ביוני 2022

 

חברת הסלולר פנתה לקרנות תשתיות בבקשה לקבל הצעות  לרכישת 2,000 אתרי התקשורת שלה. קרן ברוקפילד הקנדית הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר, 300-400 מיליון דולר. 

ל"כלכליסט" נודע כי סלקום, שמנוהלת על ידי דניאל ספיר, מנהלת מגעים למכירת 2,000 אתרי התקשורת שלה הפזורים ברחבי הארץ. אתרי התקשורת, או בשמם הרשמי אתרי הבסיס, הם למעשה מתחמי האנטנות שמאפשרים את קיום הרשת והקליטה הסלולרית עבור הלקוחות של סלקום.

כאלף מהאתרים המדוברים נבנו על גבי תרנים בגובה של 60 מטר, 300-400 בנויים על גבי מגדלי משרדים וגובהם כ-9 מטר, והיתר נבנו על גבי גבי גגות בתים. בכוונת סלקום למכור את האתרים האלו במודל של "מכור והשכר מחדש" (Sell and lease back) לקרן תשתיות שפועלת בתחום.

במסגרת המהלך שמקדמת סלקום, היא ביקשה וקיבלה הצעות לא מחייבות מקרנות התשתיות המקומית נוי ותש"י (תשתיות ישראל), וכן מקרן הריט לתשתיות אלומה שנסחרת בבורסת ת"א. 

אולם ההצעה הגבוהה ביותר התקבלה מגורם זר - קרן ברוקפילד הקנדית. ככל הידוע, ההצעה שהגישה הקרן הקנדית, היתה גבוהה פי 2-3 מההצעות שהתקבלו מהקרנות הישראליות. ההצעה של ברוקפילד עומדת על טווח של 300-400 מיליון דולר. הטווח שבו נוקבת ההצעה רחב משום שהסכום הסופי של העסקה, ככל שעסקה כזו תצא לפועל, הוא נגזרת של משך התקופה והסכום שתסכים לשלם סלקום עבור שכירת האתרים. ככל שדמי השכירות שסלקום תהיה מוכנה לשלם יהיו נמוכים יותר, כך המחיר שתשלם ברוקפילד עבור אתרי התקשורת יהיה נמוך יותר, ולהפך. 

השווי של אתרי התקשורת בספרי סלקום עומד על 150-200 מיליון שקל, כך שככל שעסקה תצא לפועל, הדבר יהווה הצפת ערך משמעותית עבור החברה, שגם צפויה לחסוך בכוח האדם שלה בעקבות עסקה שכזו, שכן היא לא תידרש עוד להחזיק עובדים עבור תחזוקת האתרים. 

מטעם ברוקפילד מוביל את המגעים ארפיט אגראוואל (Arpit Agrawal), שותף?מנהל בקרן ממוצא הודי שמתגורר באבו-דאבי ואחראי על הפעילות של ברוקפילד במזרח התיכון. חרף הכוונה של סלקום להוציא את המהלך המדובר לפועל, המגעים מול ברוקפילד לא נמצאים בשלב מתקדם וככל הידוע ישנו גורם זר נוסף בתמונה.   

בישראל חברות הסלולר מחזיקות בעצמן את אתרי התקשורת שלהן. בעולם המודל שונה. חברות דוגמת אמריקן טאואר רוכשות את האנטנות ומשכירות אותן לחברות

בעולם המודל שונה. חברות דוגמת אמריקן טאואר - השחקנית הגדולה בתחום, שאף ניהלה בעשור הקודם מגעים לכניסה לפעילות בתחום בישראל, אך ללא הצלחה - רוכשות (או מקימות, במקרים מסוימים) את אתרי התקשורת, והן משכירות אותם לחברות הסלולר. המודל הזה מאפשר לחברות סלולר שזקוקות למזומנים להיפגש עם כסף, תוך שהן מבטיחות את רציפות מתן השירותים ללקוחות שלהן.