הצעירים בורחים מהמגזר הציבורי

יום ג', 26 באפריל 2022

הצעירים משתדלים להדיר את רגליהם מהשירות הציבורי. כך קובע דוח שנתי לשנים

2020-2021 של הממונה על השכר במשרד האוצר קובי בר נתן.

הצעירים בורחים להיי-טק בגלל השכר? זה רק תירוץ, יש להם עוד סיבות לא לעבוד בשירות הציבורי
הדור הצעיר מחפש עבודה עם משמעות, למידה, התפתחות מקצועית וגמישות - ואין סיבה שהוא לא ימצא את כל אלה גם בשירות הציבורי. 
לכולנו חשוב שהשירות הציבורי יהיה אטרקטיבי לדור הבא של העובדים, זה שיביא איתו יכולות חדשות ויתאים אותו מחדש לעידן דיגיטלי, מהיר ומשתנה.
 
על פי מחקר של ה-OECD מ-2017, כרבע מהעובדים בשירות הציבורי בישראל הם מעל גיל 55, ומחציתם בני 54-35. זה נתון מעניין, משום שהתבגרות כוח העבודה במגזר מהווה בו?זמנית אתגר - והזדמנות. מצד אחד, צריך לדאוג שמספרים גבוהים של עובדים הקרובים לגיל פרישה לא יפגעו בבסיס הידע והשירותים; ומצד שני, יש הזדמנות להביא אנשים ונקודות מבט חדשות. ואולם מספר נמוך מדי של צעירים בשירות הציבורי מסכן את יכולת השירותים להתחדש, ומסמן אטרקטיביות נמוכה של הסקטור כמעסיק.
 
הדור הצעיר מגיע עם מיומנויות טכנולוגיות ועם הציפייה לעבודה שמאפשרת להם לנצל אותן, כזאת שיש בה הזדמנויות, לחדשנות וליישום של שינויים. בשאיפה הזאת יש פער בין השירות הציבורי לתעשייה - כשעובדים צעירים בוחרים מעסיק, הם שואלים את עצמם איפה הם יוכלו לבנות יכולות וניסיון שיבטיחו להם רלוונטיות בשוק העבודה המשתנה. העובדה שהסקטור הפרטי מתקדם הרבה יותר ביכולת שלו לאמץ חדשנות טכנולוגית ועסקית מקשה על הסקטור הציבורי לגייס.
 
מחקר של Accenture שנערך בבריטניה הראה שעובדים בשירות הציבורי שמרגישים שהם עושים שימוש בטכנולוגיה כדי לשפר את היכולת שלהם לעבוד יהיו הרבה יותר מסופקים בעבודה מאלה שלא עושים זאת. כעת, בעקבות החדשנות שנכנסה לצורות העבודה במהלך המגפה, יש לסקטור הציבורי הזדמנות לצמצם את הפער. זה לא רק עבודה מהבית וגמישות בשעות העבודה והיקפן, אלה גם חדשנות בתהליכים, בכלים ובתשתיות של מקום העבודה.
 
התפתחות מקצועית ולמידה
 
בעולם עבודה משתנה, העובדים הצעירים יודעים שהם כל הזמן צריכים להתעדכן. ארגונים מבינים שצריך לשמור על הרלוונטיות התעסוקתית של העובדים גם בהמשך הדרך. תוכניות Reskilling - מיומנויות חדשות לתפקידים חדשים; ו-Upskilling - העמקת יכולות כדי להרחיב תפקידים קיימים, רווחות כיום בארגונים רבים.
 
באופן מסורתי, בשירות הציבורי יש הרבה פחות תנועת עובדים ויש מגבלות על היכולת לבנות יכולות וניסיון לרוחב. בסקר של KPMG שנערך ב-2020 נמצא השירות הציבורי כמגזר שיש בו את הצורך הגבוה ביותר מכל התעשיות בשימור מיומנויות האנשים לעולם החדש. גם המחקר של Accenture מראה שעל אף ש-86% מעובדי השירות הציבורי מרגישים שהם עושים משהו משמעותי - שזה שיעור גבוה יותר מאשר ברוב התעשיות - רבים מהם מרגישים שיש להם יותר לתרום, ורק 50% מרגישים שהם ממצים את הפוטנציאל שלהם בעבודה. כל אלה פוגעים באטרקטיביות של השירות הציבורי כמעסיק.