פיילוט בבריאות דיגיטלית – טכנולוגיות לצמצום עומסים

יום ו', 5 באוגוסט 2022

כחלק מהתוכנית הלאומית לחיזוק עובדי מערכת הבריאות ומניעת שחיקה, משרד הבריאות, רשות החדשנות ומטה ישראל דיגיטלית מזמינים חברות טכנולוגיה להגיש בקשה לקבלת מענק בתוכנית פיילוט שמטרתה חיזוק עובדי מערכת הבריאות ומניעת שחיקה באמצעות מענים לאתגרים בסביבת העבודה וכלים להעלאת חוסן ההון האנושי בארגוני הבריאות.

הקול הקורא יתמוך בפיילוטים והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בנושאים הבאים:

  1. פיתוח והטמעת טכנולוגיות אשר יתנו מענה אופרטיבי ויסייעו בצמצום עומסים על עובדי מערכת הבריאות.

  2. פתרון סוגיות המשפיעות על שגרת העבודה והרווחה של עובדי מערכת הבריאות.

  3. מענים הקשורים בחיזוק חוסן אישי ובריאות העובד.

רקע

צוין כי שחיקה היא פגיעה תעסוקתית אשר הפכה נפוצה בעשורים האחרונים בקרב עובדי מערכות בריאות בעולם ואף נמצאת במגמת עליה. מחקרים מדגימים את הקשר בין שחיקה ובין עלייה בטעויות רפואיות, ירידה בשביעות רצון מטופלים, ירידה בפריון העבודה ונטייה לעזיבה של המקצוע.

שחיקה היא תופעה מערכתית ארגונית ולכן היא ניתנת לשליטה, וויסות, טיפול ואף מניעה באמצעות טיפול בגורמים המערכתיים והסביבתיים היוצרים אותה. מודלים שונים של התערבות ומניעה מציעים התערבות בשלוש רמות - התערבות ארגונית, סביבת העבודה והחוסן האישי של העובד.

בשנים האחרונות מושם דגש על השינויים בסביבת העבודה הרפואית והעומסים החדשים ששינויים אלו מביאים כגורם מוביל לעלייה במדדי השחיקה. השינוי בפרדיגמה הרפואית ועליה בתוחלת החיים (מרפואה אקוטית לרפואה כרונית), דורש מעבר לעבודת צוות עם עלייה משמעותית בעומסי התקשורת הבינאישית. הגידול של הידע הרפואי ומנגד של המידע הנוגע לכל מטופל יוצרים עומסי מידע כבדים על עובדי מערכת הבריאות. אל מול שינויים אלו גוברת מגמת העיצוב מחדש (Care of Redesign) של סביבת העבודה, התפקידים, תהליכי העבודה ואמצעי עיבוד המידע במטרה להסיר עומסים מיותרים ולצמצם את ממדי השחיקה.

ככלל, ניתן לזהות שני מישורים המשפיעים על השחיקה במערכת הבריאות:

  1. עומסי הטיפול הרפואי, תנאי עבודה ותהליכי עבודה :
    אתגרים אדמיניסטרטיביים: תיעוד, נגישות למידע, התממשקות למערכות מרובות וניהול זרימות עבודה, כלים מרובים והעדר מערכות תומכות החלטה לסנכרון המידע הקיים מהווים גורם שחיקה משמעותי.
    אתגרים פיזיים הקשורים לסביבה פיזית מקשה, עומסים פיזיים, שעות עבודה מרובות וניהול עומסי עבודה
    ממשקי עבודה בן גורמי המקצוע ומחלקות תומכות שירות להעברת מידע, התייעצות, עדכון הדדי ותיאום

 

  1. היבטים הקשורים לניהול ההון האנושי - הכשרה, רווחת העובד, קריירה והוקרה

  • אורח חיים בריא גופנית ונפשית 

  • תרבות ארגונית מיטיבה ותומכת

  • מוגנות העובד בעבודה: ובכלל זה סביבה מסכנת וחשיפה לאלימות 

  • פערים ביכולת ניהול קריירה, קידום והתפתחות המקצועית

  • גיוון ועניין ומשמעות בעבודה

  • הוקרה

  • הדרכה וכלים מקצועיים

קהלי יעד

חברות טכנולוגיה ישראליות (שאינן אחד מארגוני הבריאות בישראל) עבור פרויקטים בתחום הבריאות הדיגיטלית, אשר יתבצעו בארגוני הבריאות בישראל, או יתבססו על יכולות, נתונים או מידע הנמצאים ברשותם.

גובה המענק

תמיכה כספית בשיעור של עד 50% מההוצאות המאושרות.

במקרים מיוחדים בהם ועדת המחקר תסבור, בהתבסס על חוות הדעת המקצועית, כי התוכנית המפורטת תשפיע בצורה יוצאת דופן על קידום מערכת הבריאות ובריאות הציבור בישראל ובעולם ו/או התוכנית המפורטת מהווה פריצת דרך טכנולוגית בתחומה, היא תוכל לאשר מתן מענק בשיעור חריג של %60 או בשיעור של %75 מהוצאות המחקר והפיתוח של התקציב המאושר. במקרים אלו לא תינתן תוספת אזור עדיפות לאומית.

תחומים מועדפים

  1. צמצום עומסים בשגרת העבודה באמצעות ייעול תהליכים קליניים ואדמיניסטרטיביים, כך שיתאפשר לחסוך ולייעל זמן בעבודת עובדי מערכת הבריאות.

  2. ייעול תהליכים קליניים ואדמיניסטרטיביים במערכות המידע של עובדי מערכת הבריאות, כגון:

  • מערכות תומכות החלטה הפועלות ברקע ללא צורך בהפעלה אקטיבית

  • פתרונות להתמודדות עם ריבוי משימות, ניהול משימות

  • אוטומציה של תהליכים

  • הקלה על עבודת התיעוד (תמלול, פורמטים, OCR, NLP).

  1. פתרונות לצמצום שחיקת עובדי מערכת הבריאות, כגון:

  • שיפור סביבת העבודה הטכנולוגית (איזון בית/עבודה, התמודדות עם עומס מערכות מידע).

  • מסגרת תומכת למטפלים, ניטור מצוקות (שיתוף ותמיכה נפשית, התמודדות עם אירועי קיצון ותחושות שליליות).

  • רווחת עובדי מערכת הבריאות Wellbeing (אכילה, שינה, פעילות גופנית, סטרס, אלימות).

  • פלטפורמות להתייעצויות בין מטפלים

  • הכשרה והעצמת עובדי מערכת הבריאות.

 

הפתרונות לקול קורא זה, צריכים לכלול פיילוט בארגון בריאות הכולל השלמת הפיתוח/התאמת המוצר/ניסוי ולהסתיים בהטמעת הפתרון.  לקול קורא זה יכולות לגשת גם חברות אשר כבר זכו בסבב קודם של תכנית הפיילוטים ומעוניינות לבצע פיילוט מעבר לתוכנית שאושרה בתוכנית פיילוטים קודמת.
ניתן לבצע פיילוט בכל ארגון המבצע פעילות רפואית בישראל. התכנון המפורט של הפיילוט ומשימותיו עם ארגון הבריאות עשוי לקחת זמן רב, ומומלץ לבצעו מספיק זמן מראש בטרם מועד ההגשה.

אופן הגשת הבקשה

הגשת הבקשה נעשית באזור האישי של אתר רשות החדשנות.

מידע אודות אופן הגשת הבקשה והטפסים שיש לצרף אליה ההגשה מופיעים בפירוט בדף מסלול הפיילוטים בבריאות דיגיטלית.

למסלול ההטבה (נספח משנה א' - מסלול לתמיכה משותפת עם משרד הבריאות וישראל דיגיטלית)

ניתן להגיש בקשות עד לתאריך ‏29.08.2022 בשעה 12:00 בצהריים.

תשובות ימסרו בתחילת חודש דצמבר 2022.

  • חברות וארגוני בריאות המעוניינים לבחון שיתופי פעולה, מוזמנים להשאיר את פרטי הקשר בקובץ ולאתר חיבורים רלוונטיים בפרטים שכבר מצויים בו.

  • למצגת אתגרי השחיקה במערכת הבריאות, לחצו כאן

  • לדגשים להגשת הקול הקורא ובניית הפיילוט עם ארגון הבריאות, לחצו כאן

לפרטים נוספים ויצירת קשר

לשאלות כלליות ושאלות על אופן הגשה הבקשה באזור האישי, ניתן ליצור קשר עם מערך הלקוחות בדוא"ל:  contactus@innovationisrael.org.il או בטלפון 03-7157900 בימים א'-ה' בשעות 9:00-17:00

לפניות בנוגע למסלול הפיילוטים בבריאות דיגיטלית ניתן ליצור קשר עם חטיבת צמיחה בדוא"ל:  Growth@innovationisrael.org.il

פניות עבור משרד הבריאות ניתן ליצור קשר אגף בריאות דיגיטלית, משרד הבריאות: digital-health@moh.gov.il