שיאומי רצה לצמרת

יום א', 24 באפריל 2022

סין המתימרת להיות ראשונה העולם הסמארטפון (דווקא בעת של פיטורי עובדים שם עקב בעיות רגולציה) חושפת  את היעד של מייסד שיאומי: מותג פרימיום שיביס את אפל וסמסונג.

בינתיים שיאומי הקדימה את סמסונג: והציגה את מכשיר הדגל שלה/

ענקית הסמארטפונים שהקים ליי ג'ון חולמת להפוך למשווקת מכשירי הפרימיום המובילה בסין עד 2025. הבעיה המרכזית: הקושי של חברות סיניות לייצר עוצמת מותג. 

בפברואר האחרון מייסד ומנכ"ל שיאומי ליי ג'ון קרא תיגר על אפל וסמסונג, והתחייב להפוך את החברה שלו למותג הפרימיום המוביל בסין בתוך שלוש שנים. "זו מלחמה לחיים ולמוות", הכריז ליי בפוסט שהעלה לרשת החברתית הסינית ווייבו.

במקביל - עקב ירידת ערך הרובל והסנקציות הבינלאומיות: וואווי ושיאומי צמצמו ב-50% את המשלוחים לרוסיה. 

שיאומי, חברת סמארטפונים מהמובילות בעולם, אינה מסתפקת רק בתחום זה. היא אשפית שיווק המייצרת הכל, מסירי אורז ועד לקורקינטים חשמליים. אם הכל ילך כמתוכנן, החברה תשיק את הרכב החשמלי שלה ב?2024, עוד לפני יריבתה המושבעת אפל.

אך ככל שאחיזת שיאומי במגזר ההייטק המקומי מתהדקת, כך מתמודד ליי עם איום של רגולציה הדוקה יותר בתקופה שבה חברות ברחבי העולם סובלות מהמחסור הגלובלי בשבבים. מאחר שממשלת  סין פועלת לריסון ענקיות הטכנולוגיה, מניות שיאומי, הרשומות בהונג קונג, צנחו ביותר מ?50% בשנה החולפת לכ?12 דולר הונג?קונגי למניה (1.5 דולר אמריקאי). קצב הצמיחה שלה תלוי גם ביכולתה להתמודד עם היריבות המקומיות והבינלאומיות שלה, אומרים אנליסטים.

"שיאומי מתחרה על שלושה מסלולים, סמארטפונים, אינטרנט של הדברים ורכבים חשמליים, כולם מסלולים עם אתגרים שמציבות השחקניות הוותיקות", אומר איוואן לאם, אנליסט סמארטפונים בחברת המחקר קאונטרפוינט בהונג קונג. "אבל שיאומי נחושה להחזיק בהכל. זה הולך להיות מאתגר מאוד".

לפי עובדים בעבר ובהווה ואנליסטים בתעשייה, המכשול הגדול ביותר הניצב מול שיאומי הוא מימוש מטרתה לשכנע לקוחות בעליונותה על אפל וסמסונג.

 

שיאומי, שהוקמה ב?2010, רכשה לעצמה מוניטין בזכות קהילה נאמנה של Mi fen, מעריצי שיאומי שרכשו מוצרים בזכות הפיצ'רים המיוחדים שלהם, כמו מעבדים מתקדמים יותר, במחיר נמוך יותר. בעוד היא מדורגת שלישית בהיקף מכירות כולל בסין, היא מחזיקה ב?5% בלבד משוק הפרימיום הגלובלי, שבו מכשירים מתומחרים ביותר מ?400 דולר.

המכשירים של החברה עברו כברת דרך. סדרת 12 של שיאומי, שהושקה בחודש שעבר במחיר של 749 דולר לדגם הבסיסי, מיועדת להתחרות עם סדרת 13 של אייפון, שמחיר מכשיריה 799 דולר.

במעמד ההשקה שיאומי התחייבה לפתוח 20 אלף חנויות חדשות שיתווספו ל?10,000 הקיימות בסין, ושינתה את המיתוג של מכשירי סדרת 12 כך שלא יזוהו יותר בזכות התחילית Mi, שהיתה כרטיס הביקור של החומרה הקודמת.

כדי לתפוס נתח משוק הפרימיום, שיאומי התחייבה להשקיע 100 מיליארד יואן (15.7 מיליארד דולר) במחקר ובפיתוח בחמש השנים הבאות.