בתירוץ הקורונה: ייקור שני של מוצרי החשמל השנה

יום ד', 18 בנובמבר 2020

 

אפקט הקורונה: חברות מוצרי החשמל מנצלות את המומנטום ומעלות מחירים
 
יבואני מוצרי החשמל לא נחים לרקע. הם מנצלים את משבר הקורונה להעלאה בלתי פוxקת של מחירי מוצריהם. וזו פעם שנייה השנה.
לרשימה הארוכה של החברות המיקרות נוספות בימים אלה החברות המילטון  יבואנית שיאומי, ומידאה שזהו גל התיקרות שני שהן מטילות עלינו וכן ניופאן יבואנית האייר . מדובר בהתיקרויות של עד 20 אחוז!
הנימוק הפעם ייקור התובלה מסין...
יצוין כי כבר לפני כמה חודשים - בתוך שבוע נרשם גל עליות במחירי מוצרי החשמל בקרב ארבע חברות - אלקטרה, טורנדו, ברימאג וניופאן – אשר נע בשיעור של בין 3% ל-14% במחיר לקמעונאי.
 
הנימוק לייקור בקיץ היה "התפרצות הנגיף הקורונה בסין והשבתת המפעלים במדינה שנגרמה בעקבות כך."
 
ועתה כמו לפני כמה חודשים - עליות המחירים כוללות מזגנים של אלקטרה וטורנדו ומגוון רחב של מותגי חשמל מוכרים, בהם טושיבה, האייר, דלונגי, LG, פנסוניק, סוני ואחרים. עליות מחיר בשיעורים הללו עלולות להתגלגל לצרכן גם בשיעור של עשרות אחוזים (למעט במבצעי פיתוי מטעים למדי).
 
חלוצת היקור השנה היתה חברת אלקטרה, שהייתה הראשונה להעלות מחירים, ביצעה ייקור של כ-3%. בעקבותיה הודיעה טורנדו על עליית מחירים של 10%, אחקריה הודיעה ברימאג על ייקור של 10%-14%, ומאוחר יותר כאמור הצטרפה גם ניופאן עם עליות מחירים של עד 10%. ועתה יבוא הגל השני.
נימוק נוסף שנותנות החברות לייקור החפוז מתייחס לתמיכה בהנחות שמעניקות ענקיות מותגי החשמל הבינלאומיות ליבואנים המקומיים באופן שוטף, כשכעת הן לא רוצות להמשיך בתמיכה הזו. עד כמה מדובר בשיעורים משמעותיים ביחס לעליות המחירים הנוכחיות? בענף גורסים כי לתמיכה הזו "יש משקל משמעותי בתמחור", והיא "נעה בין 3% עד 5%".
 
האם אכן נרשמה עלייה משמעותית בעליות הייצור והשילוח, או שחלק מהחברות בסך-הכול מנצלות את המשבר כדי לתרץ את הייקור ולשפר את רווחיהן? דבר אחד ברור - עליות המחיר הנוכחיות מתרחשות על אף שעדיין קיימת בישראל סחורה שהגיעה לארץ טרום המשבר.