מכון אהרון: פיגור ממשלתי חמור בפיתוח ויישום שירות דיגיטלי לאזרחים

יום ו', 12 בפברואר 2021

 

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

מחקר של מכון אהרון שליד המרכז הcינתחומי בהרצליה קובע כי קיים  פיגור ממשלתי חמור בפיתוח ויישום שירות דיגיטלי מקוון לאזרחים וההבטחות על "מימשל זמין" רחוקות ממימוש מלא. .

זאת למרות אין ספור הודעות על "דיגיטציה". "איחוד גופים ממשלתיים בתחום" ו"מחשוב ישיר לאזרחים" במשרדי הממשלה - אשר לא משנות את מציאות המצערת של שירותים מסורבלים ולא מלאים ו"מידע אישי" שהובטח אך לא עומד לרשות האזרחים.

וכך - במבחן ריכוז נתונים וביצועים  הציון לממשלה הוא "נכשל".

במחקר שנעשה על ידי דר' הלה אקסלרוד וישראל דמציגר צוין כי "ישראל ניצבת בתחתית הדירוג של ממשל מקוון והממשלה לא משקיעה אלא שליש מהתקציב הנדרש לסגירת פערים ופיגורים במחשוב"

כך למשל במדד לפיתיוח ממשל אלקטרוני שעורך ומפרסם האו"ם E-EGDI מדורגת ישראל רק במקום ה-31 ובמדדי ארגון ה-OECD ישראל נמצאת במקום ה-40.

"כלל "ההון הדיגיטלי העובד לרשות כל עובד במינהל הציבורי נמוך ב-60 אחוז מהממוצע במדינות המפותחות".

ובה בעת המחקר מדגיש  כי ממשלת ישראל משקיעה מידי שנה רק שליש מהנדרש לסגירת פערים בין  מגזרים  וקידום תחומים שונים במחשוב ודיגטציה.

כל זאת בשעה שהכפילות חוגגת וגופים ממשלתיים  מקבילים במשרדים השונים עוסקים למעשה באותו נושא של "ממשל פתוח".

המחשוב הממשלתי עלה לכותרות לאחר שאזרחים רבים שרצו להגיש בקשה לקבלת פיצוי עקב המשבר הכלכלי לא קיבלו מענה מהיר – אבלמ  יוגב שמני, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, שמני מבטיח כי בממשלה מתכוונים להאיץ את המגמה ולהרחיב לאחר המשבר את השירותים שהם נותנים לאזרחים ברשת.

"אנחנו נמצאים בתהליך מואץ עם כל משרדי הממשלה על מנת להמשיך ולהרחיב את השירותים הדיגיטליים לאזרחים. אנחנו מבינים שאת משבר הקורונה עלינו להפוך להזדמנות, ואני שמח לראות את הפתיחות הרבה שיש בקרב מרבית המשרדים", אמר שמני. הוא דיבר בכנס הווירטואלי הרביעי על המשכיות עסקית וחזרה לעבודה סדירה, שנערך  בהפקת אנשים ומחשבים

הוא מנה מספר פעולות שעשו הצוותים של ממשל זמין בזמן המשבר, לטובת כל משרדי הממשלה. בין היתר, הוקם דף ייעודי לכל מה שקשור בקורונה, שכלל באופן מרוכז את כל המידע הקשור במשבר. "הדף הזה זכה למספר צפיות גבוה ביותר ובשיא, הוא עמד על 10 מיליון, עם 8,000 כניסות ביום", אמר שמני.

לדברי שמני, 770 אלף אזרחים רשומים לשירותים שניתנים באתר gov.il ודורשים הזדהות אישית. הוא אמר כי נרשם גידול משמעותי בכניסות לאזור האישי באתר, שמאפשר לבצע פעולות מבלי הצורך להגיע פיזית למשרדים,

אך הניתוחים  של גופים בינלאומיים ובהם עתה גם מכון אהרון מביאים תמונה אחרת של פיגור שיש לתקנו בהקדם אם ישראל רוצה באמצת להיות מוכרת כמדינה עם "ממשל זמין".