יצור בתקופת קורונה - אוטומציה כצו השעה

יום ו', 28 באוגוסט 2020

 

 

מאת: שי מרון*

 

בתקופת אי ודאות ומחסור בידיים עובדות בגלל סגר שבא והולך, שילוב של אוטומציה בדמותם של קובוטים, היו מהלך הכרחי עבור רבים. ראיון עם אחד שניסה - והצליח.

בתקופות מלאות באי ודאות, בני אדם פונים לסיפורים של אנשים אחרים, כדי להבין כיצד הם מתמודדים עם סיטואציות דומות, בניסיון למצוא קצת רוגע, השראה ותחושת קהילה, לדעת שאנחנו לא לבד בחוויה. לדברי אנדראס פליחאר, מנהל חברת חברת Endutec GmbH הגרמנית, ההיערכות לסיטואציה החדשה, ובלי אף לדעת מה צופן העתיד, החלה כבר לפני שנתיים, עם אימוץ מספר קובוטים (רובוטים שיתופיים).

איך אתה מנהל את העניינים בחברה היום לעומת לפני המגיפה?

"לפני שנתיים התחלנו לשלב אוטומציה בפס הייצור שלנו והכנסנו לעבודה קובוט UR10e. המניעים העיקריים לאותה החלטה היו שרצינו להשיג ניצול מלא ככל האפשר של יכולות המכונה, תוך התייחסות גם למחסור בעובדים מיומנים. אנו תמיד מחפשים נואשות אחר עובדים מוסמכים. לכן גם קיבלנו בזמנו החלטה לשלב אוטומציה בכמה שיותר משימות פשוטות, בכדי להיות מסוגלים להשתמש בצוות האנושי שלנו למשימות מורכבות, בעלות ערך גבוה יותר, כאלה שדורשות את 'המגע האנושי'.

את היתרונות לשילוב של אוטומציה הבנו די מהר והתובנה הזו התחדדה כשפרצה מגיפת הקורונה על הסגר שנלווה אליה והדרישות לריחוק פיזי. כיום, הייצור שלנו פועל כמעט כרגיל - ההבדל היחיד הוא שלפני המגיפה, הצוות המלא שלנו היה נוכח פיזית במפעל. חלק מהעובדים כתבו תוכניות CNCבאתר ואילו האחרים עבדו על המכונות בקומת הייצור. נכון לעכשיו, מחצית מהעובדים כותבים את התכנות מהבית, מעלים אותו לשרת החברה, ואז העובדים באתר הפיזי מעלים את התוכניות מחדש ומריצים אותן על המכונות באמצעות הקובוטים. הללו ממלאים את מקומם של העובדים החסרים בהצלחה רבה".

איך אתה מוציא לפועל שינויים הכרחיים בפס הייצור בהתחשב במגבלות כוח האדם?

"למזלנו, הרבה לא השתנה. לפני הקורונה, הזמנות הייצור ממערכת ה-ERP  הופצו ברחבי החברה בצורת נייר, כלומר בהדפסה פיזית. כעת, העובדים מקבלים את הזמנת הייצור כקובץ - PDFבדואר אלקטרוני".

האם אתה מסתמך כעת יותר על אוטומציה מאשר קודם? האם האוטומציה עוזרת לך בדרכים חדשות ובלתי צפויות?

"עוד לפני מגיפת הקורונה, היה לנו ברור שאנחנו צריכים לבדוק כל שלב בתהליך כדי לקבוע האם ניתן לשלב בו אוטומציה. אם התשובה הייתה כן, די ברור שנכנסנו למהלך. בנוסף למחסור בעובדים מיומנים, נושא התמחור הוא מכריע. כזכור אנו עובדים לפי חוזים. כל שעה בה אנחנו מנצלים טוב יותר את המתקנים שלנו עוזרת לנו להישאר תחרותיים יותר.

נכון לעכשיו, האוטומציה עוזרת לנו אפילו יותר מבעבר: רבים מלקוחותינו עובדים מהבית או עובדים שעות מופחתות. כתוצאה מכך, אין להם גישה מלאה וקבועה לנתונים שלהם וזה יכול לגרום לעיכוב ההזמנות שלהם. עם זאת, המסירה שלנו נותרה זהה. במקום זמן אספקה של שלושה, או ארבעה שבועות, אפשרי אפילו לצפות רק לשבועיים במקרים מסוימים. זה מאוד צפוף, אבל בזכות הקובוטים אנחנו יכולים לעמוד במשימה, כי בניגוד לפועלים אנושיים, הקובוטים יכולים לעבוד גם בלילה וגם בסופי שבוע".

המשבר הזה ישנה את החברה שלך? מהם הלקחים שנלמדו?

"עבורנו, המשבר הראה שהזמן והכסף שהשקענו באוטומציה השתלמו בצורה משמעותית. אני משוכנע שחברות קטנות ובינוניות אחרות יסמכו כעת יותר ויותר על טכנולוגיית קובוטים כדי להכין את עצמן לעתיד. אחד הלקוחות שלנו, למשל, משתמש בזמן הפנוי שברשותו (שגדל בגלל המצב) כדי להתקין פתרון אוטומציה מבוסס קובוטים כדי שיהיה מוכן לצמיחה שתגיע כשהווירוס יוכנע".

-----------------------------

*שי מרון, דוניצה תקשורת שיווקית, www.donitza.co.il