כשלון "השוק הסיטוני " של יוזמת משרד התקשורת- מנציח מונפול בזק בטלפון קווי

יום ה', 11 במרץ 2021

נוכח הבטלנות רבת השנים של משרד ושרי התקשורת: ניצחון מדהים לחברות התקשורת הסלולרית ובכבלים - מנציח את מונופול בזק

למרות חודעות בפרסומת גלויה וסמויה נעלמה לכאורה התפחות חשובה:  סלקום, HOT ופרטנר מפסיקות להשקיע מאמצי שיווק בשירותי טלפון נייח. שינוי האסטרטגיה הוא עדות לכישלון ברפורמה בטלפוניה, שמאפשר לבזק להישאר מונופול
 
הנימוק:  הלקוח כבר לא צריך טלפון קווי בבית. כחלופה, מציעות החברות  טריפל חדש בשוק התקשורת, "טריפל שאתם באמת צריכים" , אינטרנט ו"סופר Wi-Fi" – שמגדיל טווח הכיסוי של האינטרנט בבית. אחרי סלקום הולכות חברות נוספות, ושינוי האסטרטגיה שלהן מוכיח כי המדינה לא טיפלה בזמן בכשל השוק של הטלפוניה.
 
כך נראה שינוי קיצוני  ומגמה ברורה של היפרדות מהטלפון הנייח הביתי. גם פרטנר מציעה כיום ללקוח חבילת טלוויזיה ואינטרנט ומספקת טלפון רק ללקוח שמבקש זאת, כביכול ללא עלות נוספת. גם HOT
ו-yes מתכוונות להציע בעתיד חבילות שיאפשרו ללקוח לבחור בין טלפון לשירותי ערך אחרים. למעשה, חברות התקשורת כבר לא ישווקו את המוצר ביוזמתן, אך עדיין ימשיכו לספק את השירות.
 
במשרד התקשורת מבטיחים להפחית באופן משמעותי את תעריפי הטלפוניה של בזק, במהלך שיוביל אותה לאובדן הכנסות של כ-400 מיליון שקל בשנה. הצעד של המשרד מבטא למעשה כישלון ולא הצלחה. תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע ב-2003. לאחר 17 שנה נזכר המשרד כי לבזק רווחיות עודפת ממגזר זה, שהוא עצמו יצר ונמנע מלטפל בנושא.
 
הניצחון לכאורה של בזק הושג לאחר שנמנעה לאפשר למתחרותיה לשכור את התשתית, מה שמנע תחרות בתחום והשאיר את הרווחים בידי המונופול. כיום מציעות המתחרות שירות טלפון פחות יציב ואיכותי (מזה של בזק), המבוסס על תשתית אינטרנט.