האתגר - הערכות חדשה של ענף הלוגיסטיקה בעקבות מגפת הקורונה

יום ג', 27 ביולי 2021

דו"ח שנתי חדש על מצב הלוגיסטיקה, שהופק על ידי חברת הייעוץ A.Tקירני, בשותפות עם מועצת המקצוענים לניהול שרשרת אספקה (CSCMP) צולל אל השנה הקודמת בלוגיסטיקה וכן לעבר הדרישות  החדשות ונוספות מן הענף.

הכותרת "שינוי בתוכניות" מקדימה ומתארת  שנה של שיבוש חסר תקדים בענף הלוגיסטיקה, כאשר אנשי מקצוע התמודדו עם דרישות הצרכן המשתנות במקביל לשיבושי רשתות התחבורה.

עתה מדובר בהכרה כללית בצורך של גיוון נותני השירותים בשרשרת האספקה כולל ספקי צד ג' - 3PL.

על פי הדו"ח, אף גורם כמו גם אנשי מקצוע לא הצליח פשוט להישאר במתווה הרגיל והשגרתי בשנת 2020, ו"התנאים הצפויים עתה ובעתיד ידרשו יכולת הסתגלות וזריזות עוד יותר." המגיפה העולמית גרמה לכך שרשתות האספקה העולמיות נעצרו לפתע בתחילת 2020, וכשהתחילו שוב היה צריך לנתב אותם מחדש, ולעתים קרובות הם מתמודדים עם מחסור בקיבולת, עליות מחירים עצומות וצוואר בקבוק בלתי צפוי.

צרכנים "מפונקים"

גם הצרכנים נעשו "מפונקים" יותר.

צרכני השהייה בבית הגדילו את הביקוש למשלוחים מקיפים וגמישות בתגובות וקשר חי עם ספקי המוצרים והשירותים הנלווים.

עתה האתגר הוא - "לחשוב מחדש, לעצב מחדש, לחזור מחדש".

השיבוש הרב תחומי של רשתות האספקה בשנה שעברה מוביל לשינויים הנדרשים. למעשה, הדו"ח מציע שאנשי מקצוע בתחום הלוגיסטיקה ישנו את דרכיהם ואת המתודולוגיות שלהם, במיוחד ברחבי הזירה העולמית.

הביקוש לשירות מלא

אחד האתגרים הגדולים ביותר, הבולט עתה עם ההתאוששות בביקושים בענפים ואצל צרכנים שונים, הוא שירות מלא יותר. זה כולל גמישות בהזמנות ואפשרות להחזיר משלוחים שאינם מתאימים לציפיות.

כאן נכנסים לפעולה נותני שירות - 3PL'sחכמים המשתמשים בניהול החזרות מקצה לקצה ובפלטפורמות לוגיסטיות הפוכות כדי לנהל את כל תהליכי ההחזר של לקוחותיהם.

מערכות ניהול ההחזר של ימינו (RMS) מספקות אינטגרציה, יכולת תצורה ויעילות כמו שלא היו מעולם.  המערכת מבטיחה ומקיימת:

* הצעה ותגובה מיידית לביקושים וניהול זרם הכנסות והוצאות.

* ניהול כל מסע ההחזרות, כולל ייזום, עיבוד החזרות, וביצוע מלא.

* להשתלב עם תוכנות אחרות של שרשרת האספקה ולרכז את כל הנתונים לקבלת תובנות טובות יותר.

* ובשורה התחתונה: יישום מהיר של הערכות בהתאם לשינויים הנדרשים יביא גם לחיסכון מהיר בעלויות עבור הספק כמו גם לקוחותיו.

הטיפול בהחזרות

מסתבר כי הבעיה של שירותי צד ג' כולל טיפול בהחזרות אינה קלה: 11% מהמכירות הקמעונאיות השנתיות, כך מדווחת התאחדות הקמעונאות הלאומית האמריקאית (NRF), חוזרות כאשר תהליך זה כמעט כמעט הוכפל במהלך תקופת 12 החודשים, כאשר הצרכנים החזירו סכום של כ-102 מיליארד דולר מתוך סכום כולל של 565 מיליארד דולר שרכשו באופן מקוון (כלומר כ-14% מסך הרכש בארה"ב.

לפי חיזוי :eMarketer"זינוק של 13.7% במכירות המסחר האלקטרוני הקמעונאי בארה"ב השנה-2021, מחייב מערך קשרי לקוחות דו כיווני אמין ומהיר."

ברוב המקרים, ארגוני לוגיסטיקה של צד שלישי (3PL) נמצאים במיקום הטוב ביותר לעזרה.

הקשר הדו כיווני עם הלקוחות נותן לשירותי 3PLדרך חדשה לבדל את עצמם בשוק תחרותי.

גידול ניכר

לפי הערכות בתעשייה, 30% מכל הפריטים שהוזמנו באינטרנט מוחזרים, לעומת 8.9% בלבד בעבר, כותב האתר ReverseLogix.com.

החזרות בחינם הפכו ל-MUSTללקוחות, שרבים מהם לוקחים החזרות כנקודות בחשבון לפני שלוחצים על כפתור "קנה". על פי האתר האמור 92% מהצרכנים יקנו מסוחר שוב אם מתאפשר להחזיר את המוצר במקרה של אי שביעות רצון ממנו.

79% מהלקוחות רוצים להחזיר בחינם כל משלוח ו-67% מהקונים המקוונים בודקים את ההחזרים לפני ביצוע הזמנה.

התוצאה היא שכמחצית מהקמעונאים מציעים כיום משלוח חזרה בחינם. זוהי עוד הוכחה שעל מנת לעמוד בציפיות המשתנות של לקוחותיהם, פעילי מסחר אלקטרוני עוברים למהפכת שירות חדשה באמצעות גופי עזר מקצועיים בהיפוך חזק, המותאם לביקושים ולטכנולוגיה של היום.

לסיכום, כיום עם התאוששות הכלכלה, השווקים דינמיים יותר, רשתות האספקה התארכו ומורכבות יותר וציפיות הלקוחות השתנו הן מבחינת זמני האספקה והן מבחינת איכות השירות. כעת הלקוחות מצפים מהשותפים הלוגיסטיים שלהם, שהם קבוצה גדולה של נותני שירותי 3LP, לקבל שירות איכותי תוך שקיפות והדדיות מלאה.