כשל הפרסומות בווטסאפ

יום א', 5 באוגוסט 2018

פרסומים בעתונות ארצות הברית מספרים כי  ארבע שנים אחרי רכישת ווטסאפ, פייסבוק תשלב בשירות הצ'ט הפופולרי הודעות בתשלום ופרסומות. 

אנליסטים מציינים כי כאשר פייסבוק רכשה את ווטסאפ בעסקה של כ-22 מיליארד דולר היה ברור לכולם שאימוץ מודל עסקי שיאפשר לווטסאפ להרוויח הוא רק עניין של זמן. וכך - פייסבוק גובה תשלום על ווטסאפ לעסקים, 

בימים אלה פייסבוק הציגה את הדרך שבה היא מקווה לממש את ההשקעה העצומה ברכישה ובתפעול של ווטסאפ. הדרך הזו כוללת הן תשלום על מסרים והן מכירה של פרסומות.

  

המודל העסקי שפייסבוק אימצה יתבסס על WhatsApp Business, אפליקציית אנדרואיד חינמית שהושקה בשנה שעברה ונועדה לאפשר לעסקים לנהל את קשרי הלקוחות שלהם בווטסאפ.

 

עסק שישלח הודעות למשתמשים שלא ייצרו איתו קשר במשך יממה לפחות, ישלם בין 0.5 סנט ל-9 סנט, בהתאם למדינה. המודל יעודד שיחות קצרות, למשל לקבלת תמיכה טכנית, אבל יניב לפייסבוק הכנסות ממסרים שעסקים שולחים ללקוחות ? הודעות על מבצעים, עדכוני טיסה, מידע על משלוח חבילה. עסקים יוכלו לפנות רק למשתמשים שכבר דיברו איתם בעבר, ולא ישלמו על קבלת מסרים מהמשתמשים.

 

ואם זה לא מספיק - החל בשנה הבאה תתחיל פייסבוק לשלב בווטסאפ פרסומות, אם כי  הן לא יוצגו בחלון השיחה, אלא בשורת הסטטוס של האפליקציה. בווטסאפ אומרים שהוא מושך בעולם 450 מיליון משתמשים ביום. פרסומות מסוג אחר, שפייסבוק תשיק עוד קודם, יהיו מודעות ברשת החברתית עצמה שיפנו גולשים היישר לערוץ השיחה של העסק בווטסאפ.

 

יצוין כי פלטפורמת המסרים המיידיים הגדולה השנייה, פייסבוק מסנג'ר, שגם היא נמצאת בשליטתה, כבר כוללת פרסומות. שתי האפליקציות הבולטות האחרות, טלגרם וסיגנל, יתקשו להוות חלופה ראויה.