תביעה נגד איידיגיטל - לא סיפקו חלקי חילוף לאייפד

יום ד', 9 בספטמבר 2020
 
בית המשפט אישר תובענה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות נגד חברת אייקון גרופ, המפיצה הרשמית של מוצרי חברת אפל בישראל, ורשת השיווק איידיגיטל. "הפרו את החובה לספק חלקי חילוף במשך שנתיים ממועד הרכישה, ולא גילו לצרכנים כי לא ניתן לרכוש חלקי חילוף"
 
לפי התביעה, הן הפרו את החובה לספק חלקי חילוף למכשירי אייפד ואייפוד, במשך שנתיים ממועד הרכישה, ולא גילו לצרכנים כי לא ניתן לרכוש חלקי חילוף.
 
תלונות רבות
במועצה התקבלו תלונות רבות נגד איידיגיטל, בעניין סירוב החברה לאפשר לצרכנים לרכוש חלקי חילוף לשם תיקון אייפד ואייפוד, כאשר הדרך היחידה "לתקן" את התקלה היא לרכוש "ערכת חלקי חילוף שלמה", שהיא בעצם מכשיר חלופי ולא באמת חלקי חילוף, שנמכר בעלות של 75% ממחיר המוצר המקורי. למשל, צרכן שביקש לרכוש מסך שנשבר, נדחה בטענה שלא קיימים חלקי חילוף וכי האפשרות היחידה לתקן את המוצר היא לרכוש "ערכת חלקי חילוף" כאמור. כך, צרכנים שילמו ביוקר. 
 
לפי חוק הגנת הצרכן, תקופת האחריות על מוצר אלקטרוני שמחירו גבוה מ-150 שקל היא לשנתיים. איידיגיטל מחייבת את הרוכשים להיעזר רק בטכנאי מטעמה כך שצרכנים לא יכולים לפנות למעבדה פרטית. 
 
החוק גם מאפשר לצרכנים לבטל עסקה אם הייתה בה הטעיה ולטענת המועצה, הצרכנים הוטעו, שכן לא נמסר להם אם ערכת חלקי חילוף זו היא מוצר מקורי, חליפי, משומש או משופץ. כמו כן, לא נמסר לצרכן מה מחירם של מוצרים  לפי הסוגים האמורים. על כן  אייקון גרופ מפרה לטענתה את חובות הגילוי המוטלת עליה. 
 
המועצה מבקשת מבית המשפט להורות לחברה לאפשר ביטול רכישת המוצרים, לספק לחברי הקבוצה חלקי חילוף ולא מוצר חלופי וליידע אותם בגין זכותם זו. בנוסף, ליידע את הלקוחות על דבר קיומם של חלקי חילוף בישראל, והמקומות בהם ניתן לרכשם; להשיב את הרכיב המוחלף לידי הלקוח לאחר תיקון המכשיר; לספק אחריות עד לתום תקופת האחריות גם למכשירים שתוקנו על ידי מי שלא הוסמך לכך על ידי אייקון גרופ או איי דיגיטל ולספק תעודת אחריות התואמות את הוראות הדין לעניין אספקת חלקי חילוף.
 
כמו כן, עבור צרכנים שהמכשיר שבידם התקלקל תוך שנתיים ממועד הרכישה על החברות לספק פיצוי כספי בגין העלות הכספית העודפת כאשר נאלצו ורכשו מכשיר שלם ("ערכת חלקי חילוף") שנגרמה להם, בתוספת ריבית והצמדה כדין, וכן השבה של המוצר הפגום; או תשלום שוויו של המוצר הפגום - אם השבת המוצר אינה אפשרית או אינה סבירה. 
.