מהפכת האינטרנט בשופרסל

יום ב', 30 ביולי 2018

 

המגמה הכלל עולמית והצמיחה המהירה במכירות המקוונות מדרבנת את שופרסל להיערך להכפלת הפעילות שכבר מגלגלת 1.4 מיליארד שקל בשנה. העיתון "כלכליסט" מציין כי הרשת צפויה להשיק בספטמבר אתר חדש, שאליו יתווסף בסמוך גם אתר המכירות אמריקן אאוטלט, דרכו ניתן יהיה להזמין מוצרים מארה"ב בדמי משלוח נמוכים והתחייבות למועד אספקה מהיר. 

 

אתר שופרסל אונליין החדש ייחשף באופן הדרגתי, בהשקה שקטה שתושלם עד הרבעון הראשון של 2019. במסגרת ההיערכות להכפלת הפעילות חתמה שופרסל לפני כחודש וחצי הסכם עם חברת KNAPP. על פי ההסכם, KNAPP תקים בהשקעה של 600 מיליון שקל את פעילות האוטומציה למרכז במודיעין שישתרע על פני 34 אלף מ"ר וכן למחסן קיים של החברה בקדימה בשטח בנוי של כ-8,100 מ"ר אשר ישמש גם הוא כמרכז אוטומטי לפעילות האונליין. 

 

בסרטון שהכינה החברה תחת הכותרת "פרויקט שופרסל אונליין 2020", אומר מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן כי בעוד שלוש עד חמש שנים יעמדו מכירות שופרסל אונליין על 3 מיליארד שקל — כפול ממה שהסתכמו ב?2017. מדובר בהיקף של רבע מהמכירות השנתיות הכוללות של שופרסל בשנה החולפת. ב?2017 עמד שיעור מכירות האונליין של שופרסל על 11.2% מכלל המכירות, ואילו כעת עומד השיעור על כ?13%. אפשר להעריך כי פעילות האונליין תורחב בטווח הקצר גם לפעילות ניו?פארם, תחת בעלותה החדשה של שופרסל.

על פוטנציאל המכירות של הזרוע המקוונת של שופרסל ניתן ללמוד מכך שהמרכז במודיעין עתיד לשגר 30 אלף הזמנות בשבוע, ואילו המרכז הקטן יותר בקדימה ישלח כ?8,500 הזמנות בשבוע. בנוסף, דרך המרכזים תוכל הרשת להכפיל את מגוון המוצרים שכיום ניתן להזמין דרך האתר לכ?20 אלף פריטים.

 

רשתות המכירות כמו גם שופרסל רואות את סוגיית הביקושים באונליין כדבר שמניע את מנוע הצמיחה. רשתות קמעונאיות נוטות לחשוב כי הזמנות האונליין מאופיינות בביקוש קשיח, נאמנות גבוהה, ומכירות גבוהות לסל קנייה. במצגת לאנליסטים שהכינה הרשת, הוצג סקר שהזמינה שופרסל במטרה להבין מה הסיבה העיקרית שבגינה צרכנים מזמינים מוצרים שונים דרך האינטרנט, וממנו עלה כי לא תמיד לקוחות מזמינים מזון ברשת בזכות המחיר התחרותי. בעוד בתחום האופנה, החשמל והקוסמטיקה השיבו 61% ממשתתפי הסקר כי הסיבה המרכזית להזמנה היא המחיר, בתחום המזון השיבו 65% כי הסיבה המרכזית היא נוחות וחיסכון בזמן, ואילו רק 19% נקבו בסוגיית המחיר כמניע להזמנה המקוונת. 

מנתוני שופרסל עולה כי בחמש השנים האחרונות החברה סגרה והקטינה כ-40 סניפים בשטח כולל של כ?75 אלף מ"ר. למרות הירידה בשטחי המסחר, הגדילה הרשת את המכירות למ"ר.

 

בינתיים בשופרסל לא שקט...

נמשכים מאבקי הכוח בשופרסל: היו"ר ישראל ברמן התפטר מתפקידו, אברכהן נלחם באלשטיין על השליטה ברשת שופרסל, ומנהל בכיר בבנק הפועלים עוזב לטובת ניהול סחר שיווק בשופרסל