הפיגור של מערכת הלמידה בישראל - והתרוצים

יום ד', 4 בדצמבר 2019
רוצים "נחמה"? מבחני פיזה לסיכום הלמידה בשנת 2018 לא כוללים את מוסדות החינוך החרדים בישראל. אילו כללו היו התוצאות של מדינתו גרועות עוד הרבה יותר!
 
בכל הניתוחים עולה כי תלמידים תושבי המרכז בולטים בהצטיינות בהישגי הלימודים לעומת תלמידי הפריפריה המקופחים בתקציבים ובלימודים משלימים.  מערכת הלמידה בישראל היא הכי לא שוויונית בעולם.
 
בסך הכל נתוני מבחן פיזה לשנת 2018  מציגים ירידה בהישגי התלמידים הישראלים בשלושה מקצועות חשובים: מתמטיקה, מדעים וקריאה. בקריאה ישראלמדורגת ישראל במקום ה-42 במתמטיקה 41 ובקיראה מקום 37.
 
תרוצים כבר יש: בעקבות הנתונים, המראים כי הממוצע של תלמידי ישראל נמוכים מאוד מהממוצע של המדינות המפותחות, במשרד החינוך טוענים כי הסיבה לכך טמונה בממוצע הנמוך של התלמידים מהמגזר הערבי, שהוריד את הממוצע הכללי. זאת, חרף השקעות של כמיליארד שקלים בתקופת כהונתו של נפתלי בנט כשר החינוך.
 
לא מפתיע: שוב  המשרד הודיע על הקמת צוות בדיקה לתוכנית הלימודים, חומרי ההוראה וניצול השעות בבתי הספר הערבים.
 
במבחן פיזה 2018 השתתפו 79 מדינות וישויות כלכליות, בהן כל 37 מדינות ה-OECD ויותר מחצי מיליון תלמידים. את צמרת טבלת ההישגים בשלושת המקצועות כובשים תלמידי מזרח אסיה, כשסין במקום הראשון בכל שלושת המקצועות. לצד סין מופיעות המדינות סנגפור, מקאו, אסטוניה, יפן, פינלנד וקנדה. המדינות שנמצאות בתחתית הטבלה הן: הפיליפינים, הרפובליקה הדומיניקנית, קוסובו ופנמה.
 
ישראל ממוקמת באוריינות מדעים מתחת לסלובקיה, במתמטיקה מתחת לקרואטיה, ובקריאה מתחת לבלארוס. למעשה, בכל פרמטר ישראל נמצאת בפער שלילי של עשר נקודות מהממוצע של ה-OECD. כדי להדגיש כי הישגי התלמידים הערבים הם אלה שהורידו את ממוצע המדינה הרחק משאר מדינות המפותחות, הוצג דירוג הכולל תלמידים דוברי עברית, שבו הציונים הממוצעים קרובים למדינות ה-OECD. כאמור, יחד עם זאת, יצוין כי תלמידים חרדים לא נבדקים במבחן, וזאת בשל ההתנגדות של המפלגות החרדיות.