צילום: באדיבות Johnson Controls

צילום: באדיבות Johnson Controls

עד לפני כמה שנים נהוג היה לחשוב שהמכשול העיקרי של סטארטאפים מצוי בין שלב הקונספט או האבטיפוס לשלב גיוס ההון הראשוני. אלא שהמציאות מלמדת שגם חלק גדול מהיזמים שהצליחו לגייס כסף נופלים דווקא במקום שבו אמורים כבר להתחיל לראות את האור – שלב החדירה לשוק. לצד עשרות תכניות האצה ליזמים בתחילת דרכם, החלו לפעול באקוסיסטם המקומי בשנים האחרונות גם כמה תוכניות מסחור, שנועדו לתת מענה ליזמים בשלים יותר, עם מוצר מפותח וטכנולוגיה מצוינת, שעושים את צעדיהם הראשונים בתהליך הכניסה לשוקי היעד ברחבי העולם.

חברות הענק מחפשות בישראל את המוצרים של העתיד

אחת החברות הראשונות שפתחו בישראל תכנית חדשנות שממוקדת במסחור טכנולוגיות היא Johnson Controls, שהתמזגה לפני כשנה עם Tyco. “התוכנית של התאגיד הוקמה בישראל לפני שנתיים וחצי, והיא מלווה מיזמים משלבים מוקדמים ועד חברות בצמיחה, במטרה להטמיע טכנולוגיות חדשניות בקרב לקוחותיה ולייצר שיתופי פעולה עסקיים באמצעות הסכמי הפצה, רישיון שימוש, פיתוח משותף ואף השקעה”, מספר אלי גורוביצ’י, מנכ”ל הפעילות בישראל, שכוללת כבר יותר מ-25 סטארטאפים וכעת פותחת את ההרשמה למחזור הרביעי.

החברה הגלובלית, שמתמחה בפתרונות למבנים חכמים, אבטחה ובטיחות, חישה וזיהוי, מערכות מיזוג אויר ועוד, מחפשת בישראל את טכנולוגיות העתיד, ומוכנה להשקיע בטיפוח חברות צעירות והבאתן לשוק. החברה מדורגת במקום ה-70 ברשימת פורצ’ן 500, עם היקף מכירות שנתי של כ-30 מיליארד דולר ו-120 אלף עובדים ב-150 מדינות. “למעשה, במקום שהסטארטאפ יצטרך לנסות להגיע ללקוחות באופן ישיר, ג’ונסון קונטרולס מאפשרת לו לנצל את משאבי התאגיד, הידע המקצועי, קווי המוצרים והטכנולוגיות, ערוצי ההפצה והמוניטין, כדי לסייע בהתאמת המוצר לצורכי השוק, הטמעה, מכירה, ומתן שירות ותמיכה ברחבי העולם”, מסביר גורוביצ’י.

תאגיד גדול יכול לעבוד עם חברות צעירות – ויש לכך הוכחות

מוקדם יותר השנה הודיעה ג’ונסון קונטרולס על הסכם שותפות עם חברת Magos הישראלית, יצרנית רדארים ובוגרת התוכנית. לאחר פיילוטים מוצלחים, מכירה של מספר מערכות בצפון אמריקה וביקוש רב בקרב הלקוחות האסטרטגיים של התאגיד, הוחלט לחתום על ההסכם שצפוי להגדיל את מכירות הסטארט אפ בעשרות ואף מאות אחוזים. התאגיד כבר החל לשווק, להפיץ ולהטמיע את המוצר של הסטארטאפ הישראלי בעולם. “השת”פ האסטרטגי הזה הוא קפיצה אדירה עבורנו, והוא מאפשר לנו להציע תשתית מכירות ושירות בכל העולם ולצמוח במהירות”, מעיד גדי בר-נר, סמנכ”ל במגוס מערכות.

התוכנית מייצרת הצלחות לסטארטאפים ולמשקיעים

ברק רבינוביץ’, שותף-מנהל בקרן ההשקעות F2 Capital, נחשף לתוכנית דרך אחת מחברות הפורטפוליו של הקרן, Convexum, שפיתחה פתרון להגנה על מתחמים מפני רחפנים. “קונווקסום התחילה כסטארטאפ קטן מתל אביב, עם הרבה מאוד פוטנציאל. עד לפני 18 חודשים הם היו עוד חברה עם רעיון חכם מאוד, אבל בלי ולידציה למוצר”, מספר רבינוביץ’, “הודות לתכנית של ג’ונסון קונטרולס, החברה הצליח להתקדם במהירות רבה, להשיג את אבני הדרך תוך ניצול יעיל של ההון, לבצע פיילוטים עם לקוחות של התאגיד במגוון תעשיות ולספק לנו הוכחות שכדאי להשקיע בסטארטאפ. אין לי ספק שלקוחות הסכימו לבחון את המוצר רק בזכות השם של ג’ונסון קונטרולס, הרי מבחינתם מדובר בסוג של ביטוח וחותמת איכות. בנוסף, התכנית סייעה להם בתכנון אסטרטגי, תמחור, ואף קידום לובי להתאמות רגולציה בארה”ב. מבחינתי, כמשקיע, יש לשיתוף הפעולה הזה יתרונות רבים שמביאים לכך שהסטארטאפ יצמח ויוביל את הקטגוריה”.