צריך להתחיל כבר מגיל הגן להקנות לילדים בישראל יכולות תכנות

יום ג', 23 במאי 2017

 

 

"בישראל לא כולם מסכימים על כך אבל החל מהגיל הרך צריך להקנות לילדים יכולות תכנות, כמו שפעם ראו חשיבות בלימודי מתמטיקה מגיל צעיר. במקומות רבים בעולם שילוב של לימודי תכנות כבר מגיל הגן הופך למקובל והגיע הזמן שכך יהיה גם בישראל" , כך אמר  פרופ' יוסי מטיאס סגן נשיא להנדסה ומנהל מרכז המו"פ בגוגל ישראל. הדברים נאמרו במסגרת כנס בנושא פיתוח ההון האנושי לאומי בהנדסה שערכה מכללת אפקה להנדסה. האירוע מהווה מפגש של כלל המערכות והגורמים האמונים על הכשרת מהנדסים לטובת תעשיית ההיי-טק הישראלית. בכנס לקחו חלק נציגים בכירים של חברות בתעשייה, קצינים ומפקדי יחידות בצה"ל, נציגי האקדמיה ונציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים.

מטיאס הוסיף כי "התכנות והאינטראקציה מול מחשב משתלבת בכל תחום בחיים". לדבריו, "צריך לתת למהנדסים בישראל גם יכולות רכות וחיוניות, כמו יכולת לעבוד בצוות ויכולת פרזנטציה. אחד החסרונות שיש בישראל הוא שאנשים לא לומדים כמו שצריך להציג ולהביע את עמדתם בנושאים שונים. צריך לשנות את הגישה,הפורמט של כיסאות והרצאה לא מתאים יותר. אנחנו שמים ילדים בגן בכיסאות ומדכאים להם את היצירתיות, ואח"כ מפתחים תכניות איך להתמודד עם זה".

 

בכנס דיברה יו"ר הות"ת פרופ' יפה זילברשץ שהציגה את תמונת המצב בנוגע למחסור במהנדסים ולתהליך ההכשרה בישראל: "הנתונים מראים היום שיש מכללות אקדמיות להנדסה שבהחלט מתחרות באוניברסיטאות בתנאי הקבלה לסטודנטים במקצועות ההייטק. אנחנו מטפלים בנושא המחסור לא רק בהיבט של הון אנושי אלא גם למשל בהיבט המגדרי בהשכלה הגבוהה. הנתונים מראים שילוב נמוך של 25% בלבד של נשים בתואר ראשון במקצועות ההנדסה ו23% בלבד בתואר שני". פרופ' זילברשץ הציגה את היעדים העתידיים בתחום הכשרת המהנדסים: "מעוניינים להגיע לגידול של 40% במספר הסטודנטים במקצועות ההייטק ולהביא לגידול גם במספר המועמדים בעלי בגרות מתאימה. במקביל אנחנו נותנים עדיפות לבעלי הכשרה עם בסיס מתמטי רחב. היום לא צריך רק לסיים 5 יחידות, אלא גם לדעת שיש לך את היכולות המתמטיות, אחרת אין אפשרות להגיע ליעדים".

זילברשץ הוסיפה: "כדי להגיע ליעד פועלים כבר היום בכמה מישורים: הגדלנו את התקצוב לסטודנטים בהנדסה ותחומי ההיי טק, כך שמוסד שמגיע ליעד מסוים מקבל תקצוב גבוה יותר. פתחנו תכניות להשלמת פערים ומניעת נשירה בלימודים. מטפלים במחסור בסגל בכיר איכותי שכולל הגדלת תמרוץ לדוקטורנטים ומענקים לקליטת סגל איכותי. כמו כן ניתנה הקצאת משאבים לטובת הקמת תשתיות במקצועות מדעי המחשב וההנדסה. במקביל אנחנו מעודדים חדשנות בהוראה ונתגמל מוסדות שיגוונו וישלבו בין תחומי הלימוד השונים. גם פילוסוף יכול להיות מהנדס מצוין".

נשיא מכללת אפקה פרופ' עמי מויאל התייחס לדרך שתוביל לפתרון המחסור בהון אנושי איכותי בהנדסה: "הדו"ח האחרון של רשות החדשנות מצביע על המחסור במהנדסים כחסם משמעותי להתפתחות תעשיית ההיי-טק", אמר פרופ' מויאל, "על אף התכניות הממשלתיות להגדלת מספר הסטודנטים הלומדים את מקצועות ההיי-טק ולהגדלת מספר הניגשים לחמש יחידות לימוד במתמטיקה, יש צורך בהערכות מוקדמת להתמודדות עם המחסור בשוק. ההתקדמות הטכנולוגית המואצת יחד עם השינויים בעולם העבודה מצריכים דיון משותף בין כלל הגורמים על תהליך הכשרת המהנדסים, בפרט על רקע השינויים הצפויים בשוק התעסוקה, ובכלל זה בנושא הקניית כישורים חיוניים לסטודנטים מעבר לידע מקצועי מדעי והנדסי ואף להתחיל את הקניית הכישורים החיוניים במערכת החינוך. שיח בין כלל הגורמים המעורבים בנושא חשוב ויש לקוות שתהיה לכך תרומה ברמה הלאומית."