שבס - רחפנים חדרו לכל מתקן כליאה בישראל

יום ד', 22 בנובמבר 2017
ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה דיון בנושא 'הסדרת השימוש ברחפנים לצרכים אזרחיים ולצרכי אכיפה'.
בדיון מעקב בנושא ביטחון, ציין נציג שב"ס כי רק השנה אירעו 40 אירועי חדירה של רחפנים למתקני השירות, שעה שהחוק אוסר על הארגון ליירטם. ברשות התעופה האזרחית הצביעו על רפורמה נרחבת הצפויה בתחום הרישוי אך מנגד עלה כי לא קיימת כיום אכיפה אקטיבית כלפי מפרי חוק.
 
במשרד המשפטים סיפרו על תקנה המתגבשת להגנה על הפרטיות בתחום ובמשרד התקשורת ציינו כי נבדקת פתיחת תדר מתקדם שמעכב את התפתחות התעשייה, אך סייגו כי הדבר תלוי תקציב
 
בעקבות האתגרים הרבים הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב על הקמת ועדת משנה שתתמקד בתחום: "יש בעיות של רגולציית יתר שפוגעת בשוק המסחר, הייצוא והפיתוח ומנגד יש מחסור באכיפה ממוקדת נגד שימוש עברייני ושימוש הפוגע בפרטיות. יש צורך בהסדרה וברגולטור מתכלל ונדחוף לשם"
 
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון: "לפני פחות משנה קיימנו דיון בנושא שרק הולך ומתרחב ועם כך גם המורכבות שבו. תחום הרחפנים שזור כמעט בכל תחומי החיים, אם זה זה בטחון כמובן, חקלאות, הצלה, רפואה, תחום התעשייה והמסחר והפיתוח, התחבורה והפנאי והספורט והוא עוד צפוי להתעצם.
 
בתחומים רבים אנחנו מבכים רגולציה שנעשתה לאחר מעשה, בתחום הרחפנים זה הזמן להדביק את הפער בטרם יהיה מאוחר מידי. ישנו צורך להתיר ולהקל איפה שאפשר כדי לא לפגוע בכלל השימושים ומנגד ליצור אכיפה ופיקוח בלי שתהייה סתירה בין הצדדים, כאשר ישנו גם את תחום צנעת הפרט ורשות היחיד".
 
ח?כ חיים ילין: ?זה לא סוד שבעתיד יפעלו רחפנים באופן תוקפני מצד גורמי טרור שיאיימו על ישראל. זהו הנשק העתידי שעלול להגיע מעזה אחרי המנהרות. צריך להסתכל על הנושא בצורה כלכלית ובטחונית שתאפשר הסדרה למען שלומם של תושבי המדינה. יש מתח בין משרד הביטחון למשרד התקשורת שניתן לפתור באמצעות רגולציה. החוזקה שלנו זה להיות צעד אחד קדימה מהאויב ולא מן הנמנע שנפתח בעתיד מעין כיפת ברזל נגד רחפנים. יש לקיים ישיבות משותפות עם הוועדה לביקורת המדינה וועדת החוץ והביטחון שגם הן דנות בנושא".
 
בני דוידור, ראש אגף כשירות אווירית, רת"א: "תהייה הקלה משמעותית בהליכי הרישוי - לכלים ששוקלים מתחת ל-4 קילו ומהווים כ-80 אחוז מהשוק, תהייה הקלה בתהליכי קבלת הרישיון. בנושא התקינה – יש הרבה הליכים, הם ארוכים, אנחנו עוסקים בביטול הדרישה לרישוי מסחרי לכלים מתחת ל-25 קילו.
 
בנוגע לאגרות, אנחנו בתהליך סיום גיבוש אגרות חדשות, להוריד את האגרות של הכלים הקטנים מאלפי שקלים למאות. בנוגע לתקנות ההפעלה – אנחנו בוחנים לאמץ את התקנות האמריקניות - מי שמחזיק כלי של מעל 300 גרם ומתחת ל-25 קילו יחויב לרשום אותו און ליין ויהיה חייב לעבור מבחן של כללי ההטסה, זה בבחינה ויצור לנו תמונה אלקטרונית של מרבית הכלים. לעניין האכיפה אנחנו בוחנים שינוי בחוק – לקחת חלק מהעבירות ולהפוך אותן למנהליות, כיום האכיפה פלילית בלבד, דבר המגביל אותנו, כשתשונה למנהלית גופים נוספים מלבד המשטרה יוכלו לבצע אכיפה".
 
עו"ד ניר גרסון, הרשות להגנת הפרטיות, משרד המשפטים: "אנחנו מתכננים לפרסם הנחיה ספציפית שתעסוק בנושא ותדרוש להפעיל פרוצדורות לפני הפעלת רחפנים מבחינות משפטיות וגם מבחינות טכנולוגיות. בעולם בו כל אחד יכול לצלם ממבט על, צריך לנסח מחדש מהי רשות היחיד בה אסור לי לצלם".
 
נתי שוברט, סמנכ"ל בכיר, משרד התקשורת: "מתבצעת עבודת מטה על מנת לאפשר גם בישראל שימוש ברחפנים בהם רוב העברת החוזי מהרחפן אל המשתמש נעשית בתחום תדרים של 5.8 גיגה הרץ, הדבר תלוי תקציב".
 
דורון עסיס, חברת הוביס: "רוב מדינות העולם משתמשים בתדר הזה של 5.8, במיוחד בטכנולוגיה המתקדמת יותר וכעת בישראל אף אחד לא יכול להשתמש בכלים המתקדמים האלה. אלה כלים המשמשים לצרכי פיתוח וקידום התעשייה של הייצוא, הם משמשים לצרכי מסחר, אפילו המשטרה מנועה מלעשות בהם שימוש. זה חסם לכל התחום הזה ולקידום הטכנולוגיה".