מפקפקים ביתרון לצרכן מכניסת אמזון לשוק הישראלי

יום ה', 22 באוגוסט 2019

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

ההתלהבות  מכניסה אפשרית של אמזון למכירה ישירה מאתר בישראל מוגזמת. כך אומרים אנליסטים המכירים היטב את השוק המקומי, כולל מערכי הלוגיסטיקה, האחסון  והשילוח המפותחים כאן.

כבר כיום, בלי אמזון ביחס לגודלו המזערי יחסית מוצף השוק הישראלי בהצעות של סחר אלקטרוני, מקומי  ומכל העולם, כמות גדולה של קניונים, תחרות מחירים חריפה בין משווקים שונים (ראה מלחמת הכל בכל בענף הסלולריה והסמארטפון.

אמזון מכריזה באופן רשמי באתר העולמי שלה על פתיחת הפעילות בישראל. לשם כך הקימה אמזון דף  בשפה העברית תחת Amazon Services הפונה לקהל המוכרים הישראלים בהצעה להצטרף לזירה שלה. 

למעשה, עוד בטרם הפעלת האתר המקומי אמזון פעילה בישראל. היא שולחת מוצרים לישראל, ומנהלת גם את המעבר שלהם במכס, כולל גבייה מראש של העמלות והמסים שיש לשלם. היא מיידעת גולשים בעמוד המוצר האם הוא נשלח לישראל ומאפשרת לסנן תוצאות חיפוש כך שיציגו רק מוצרים שנשלחים לארץ (אם כי באמינות לא גבוהה מספיק),

אמזון גם מאפשרת כבר זה זמן להציג מחירים בשקלים. גם שירות הסטרימינג של החברה זמין רשמית בישראל, ולאחרונה אף השיקה אמזון מבצע עם בנק לאומי שכולל הטבה של 20 דולר לרכישה מעל 50 דולר בכרטיס אשראי של הבנק.

אז אתר אמזון בישראל יבליט סוחרים ישראלים ששולחים את המוצרים שלהם מישראל בתוצאות החיפוש. הדבר יאפשר לרוכשים לזהות מוצרים שניתן לקבל מהר יותר, ושהשירות לרכישתם במידת הצורך יכול להינתן על ידי מוכר שמדבר בשפה שלהם. זה מהלך שלא עולה לאמזון כלום.

בינתיים אין הענות רבה למאמצים משמעותיים יותר אלה המאמצים של אמזון להביא יותר סוחרים ישראלים לפלטפורמה.

בדיקה מעלה כי  ברוב הארצות מצליחה אמזון בעיקר בקשריה עם יצרנים וספקים קטנים הבוחרים בפלטפורמה  שלה כדרך לחשיפה מאחר  שאינם יכולים להשיגה  באופן יחידני.

עבור אמזון, העסקים הקטנים הם שחקנים שמהם נובעות מרבית המכירות שלה. "כשמסתכלים על מדינות אחרות, רואים ש-71% מהמכירות באמזון נובעות מעסקים קטנים ולא מעסקים גדולים", אומר ניר זיגדון בעלי חברת eCommunity המתמחה בחיבור של עסקים קטנים לאמזון. "זה הטראפיק - הדברים הקטנים והמיוחדים שמעניין למצוא באמזון".

בצד הקמעונאי החברה יכולה גם לדאוג להתקשרויות עם המותגים הגדולים ביותר, החל מקסטרו ופוקס ועבור בשופרסל וסופר-פארם, על מנת שאלו יפעלו גם בפלטפורמה שלה ולא רק באתרים שלהן. מהלך שכזה יהיה מורכב ביותר, שכן לחברות עם מותגים מבוססים תהיה רתיעה מובנית מלעבוד על פלטפורמה מתחרה שיכולה לפגוע בערוץ המכירות הישיר שלהן.

לכן במובנים מסויימים נראה כי בינתיים, החברה רק שולחת בלוני ניסוי על מנת לבדוק את הביקוש בשוק. אם הניסוי יצליח, יכול להיות שיבואו מהלכים משמעותיים יותר.