שינוי לרעה בהערכת אמינות המידע באינטרנט

יום ה', 30 בנובמבר 2017

 

מחקר חדש העוסק בנושא השימוש ברשת האינטרנט אותו ערכה עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון ברשת, והוצג בכנס השנתי של העמותה – לדבר אינטרנטית, עולה כי  54% מציינים שינוי לרעה בהערכתם את אמינות המידע ברשתות החברתיות ו- 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות.

המחקר, מבוסס על סקר מקוון בן 60 שאלות, שנערך בקרב מדגם ארצי מייצג בן 650 איש בקרב גילאי 12 ומעלה.

המחקר מגלה שתפיסת הגולשים את הרשתות החברתיות היא מורכבת. למרות שמדעני מידע טוענים שהמידע המתקבל ממעקב של אלגוריתמים אחרי פעולות הגולשים ברשתות החברתיות הוא רב, 40% מהנשאלים בסקר חושבים שהם שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם ברשתות החברתיות, 27% לא בטוחים שהם שולטים במה שיודעים עליהם ו-33% חושבים שהם לא שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם.

כמו כן, עולה השאלה מה חושב הציבור על יכולתו להבחין בין אמת לשקר ולהעריך אותנטיות וכנות של אנשים ברשתות החברתיות על רקע ה''פייק ניוז'' וטשטוש הגבולות בין מידע לבין תוכן המונע על ידי אינטרסים פוליטיים ומסחריים ברשתות החברתיות?

המחקר מצא הערכה נמוכה של היכולת להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות; רק 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשת החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד. 44% לא בטוחים ביכולת זו ו-32% חושבים שהם אינם יכולים להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד. 

בעקבות המחקר יוסקו מסקנות לגבי האופן בו מגשרים בני נוער ומבוגרים בין הצורך להשתמש ברשתות החברתיות ולמצות את ההזדמנויות בהן לבין המודעות לסיכונים הכרוכים בשימוש בהם עקב הפגיעה בפרטיות ותחושת חוסר האמינות במידע. 

עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון באינטרנט עוסקת בחינוך לשימוש נבון ואחראי ברשת. העמותה מקיימת פעילות חינוכית ענפה בכל הארץ. העמותה, נוסדה לזכרו של החייל ערן אדרת ז"ל, שהתאבד לאחר שמצא הנחיות כיצד לעשות זאת. 

בראש העמותה עומדת ד"ר שגית יעקובוביץ, חוקרת תקשורת באוניברסיטה הפתוחה.