המס עולה והמכוניות יתיקרו

יום ג', 2 באפריל 2019
שר האוצר משה כחלון וכמותו ראש הממשלה בינימין נתניהו חוזרים ומצהירים כי "מעולם לא היה מצבנו הכלכלי טוב יותר".
זה לא מפריע להם להעלות  עתה  בבת אחת את מחירי הדלק כמו גם מיסוי המכוניות כדי למלא חור ענק  וגרעון בתקציב.
מחירי  עשרות דגמי מכוניות יעלו באלפי שקלים .
 
כתוצאה מכך האוצר, צפוי לרשום במהלך מרץ קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, עפ"י הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל
ב-1 לאפריל נכנס לתוקף עדכון "המיסוי הירוק" על כלי רכב חדשים. במסגרת נוהל המיסוי, מעודכנת אחת לשנתיים הנוסחה, שלפיה משוקללות רמות המזהמים השונים של כלי הרכב ונקבע "ציון ירוק" שקובע את גובה זיכוי מס הקנייה לכל רכב, בין אפס ל-15 אלף שקל. העדכון שמבוצע עתה הוא הקיצוני ביותר שבוצע מאז נקבע מנגנון המיסוי בתחילת העשור, ומשמעותו היא שדגמי רכב פופולריים רבים יזכו להטבת מס נמוכה משמעותית מזו שקיבלו עד היום.
 
עיקר ההשפעה צפויה להיות על כלי רכב זולים וירוקים יחסית, שהיו הנהנים העיקריים עד כה מהטבת המס הירוק. ביניהם כל דגמי המיני, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים. בנוסף מספר דגמים היברידיים, בעיקר מכוניות מנהלים ורכבי פנאי, יאבדו את זכאותם להטבת מס לכלי רכב היברידיים - תקרה של 30% מס קניה במקום 82%.
 
לעומת זאת דגמים מזהמים ודגמי יוקרה רבים, שממילא לא נהנו מהטבת המס, לא אמורים להיות מושפעים משמעותית, אם בכלל, מעדכון המס הירוק וזאת מכיוון ששיטת המס כוללת רק הטבה על זיהום מופחת ללא קנס על זיהום מוגבר. בנוסף, רוב דגמי היוקרה עם הנעה היברידית נטענת ("פלאג-אין") ימשיכו לקבל את הטבת המס הקיימת על כלי רכב היברידיים. כלי רכב כאלה הם הנמכרים בפלח היוקרה בשנים האחרונות וגובה הטבת המס עליהם מגיע לעיתים למאות אלפי שקלים.
 
עם זאת, יבואני הרכב נערכו מראש לגל מסיבי של שחרורי רכב חדש מהמכס ולפי הערכות במהלך חודש מארס שוחררו מהמכס מעל ל-60 אלף כלי רכב עם הטבות המס הקיימות. מדובר במלאי טיפוסי של שלושה חודשים ועובדה זו צפויה למתן את עליית המחירים הצפויה, לפחות בחודשים הקרובים.
 
גם הליסינג יתייקר 
לצד הלקוחות, שיעמדו בפני התייקרות בעלויות כלי הרכב והביטוח, ייאלצו גם משתמשי הליסינג לספוג התייקרות בשווי השימוש החודשי שנגזר ממחירי המחירון הרשמיים של כלי הרכב שיתייקרו כעת.
 
יצוין כי בעת ההודעה על עדכון המס הירוק בתחילת השנה הודיעה רשות המסים כי תבחן את תוצאות המהלך בשטח, ככל הנראה ביוני, ובהתאם תחליט האם לבצע עדכונים והתאמות נוספות במיסוי הירוק. ברשות המסים מוטרדים בחודשים האחרונים מהזינוק המשמעותי בחלקם היחסי של כלי הרכב ההיברידיים העממיים מכלל המכירות - כמעט 30% מהשוק לפי הערכות - ומתכוונים לגבש מהלכים נספים שיסננו מרשימת ההטבות חלק מהדגמים הפופולריים.