הוראת מתמטיקה באמצעות רובוטים – לתלמידים אוטיסטים

יום ב', 9 בדצמבר 2019
 
הוראת מתמטיקה באמצעות רובוטים – לתלמידים אוטיסטים ועם שיתוק מוחין
תלמידים המאובחנים כאוטיסטים ועם שיתוק מוחין  למדו מתמטיקה באמצעות רובוטים בשני בתי ספר בתל אביב. מאחורי הפרויקט עומדת מכללת לוינסקי לחינוך, שהיא המוסד האקדמאי היחיד בארץ שמכשיר מורים לחינוך מיוחד ללמד תלמידים עם צרכים מיוחדים מתמטיקה באמצעות טכנולוגיה ניידת המשלבת רובוטים.
סטודנטים לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי משלבים בשנתם האחרונה בקורס ייחודי להוראת מתמטיקה חוקרים סביבות הוראה מותאמות לתלמידים המאובחנים כאוטיסטים או עם שיתוק מוחין. 
מדובר בטכנולוגיה שמסייעת להסתגל לעצמאות והעצמה של אנשים עם צרכים מיוחדים במעגלי חיים וברמות תפקוד שונות, החל מיכולות ראשוניות של מוכנות לחשבון הפעלת הרובוט באמצעות הפלת כמות של עצמים קונקרטיים , כתיבת ספרות והתאמת ספרה לכמות, ביצוע חישובים בסיסיים תוך פיתוח שפה ותפיסה מרחבית ועד לביצועים גבוהים של כתיבת מערך של קוד תכנית. 
 
הנושאים שנלמדים באמצעות הרובוט:
- רמה בסיסית: למידת מספרים וכמויות.
כיצד זה נעשה בפועל: בחלל הכיתה ישנן מספר תחנות, שבכל אחת מהן יש מספר שונה של קונוסים. המורה מציינת מספר, והתלמיד מתפעל את הרובוט להגיע לתחנה עם מספר הקונוסים הנכון. 
אופציה נוספת: על הרצפה ישנו לוח ה- 100, והתלמידים נדרשים לתפעל את הרובוט למספר הנדרש.
- רמה בינונית: פעולות חיבור, חיסור, לוח הכפל וחזקות. 
כיצד זה נעשה בפועל: משחק של סולמות וחבלים על הרצפה. התלמידים נדרשים לעשות פעולות של חיבור על מנת להתקדם עם המשחק. ההתקדמות על הלוח מתבצעת באמצעות הפעלת הרובוט
התלמיד נדרש לתרגיל חשבונאי והבדיקה של התשובה הנה באמצעות הפעלת הרובוט שמחשב האם התוצאה נכונה. 
- רמה גבוהה: שרטוט של צורות גיאומטריות באמצעות תכנות.
התלמיד נותן הוראות באייפד לשרטוט צורה גיאומטרית על פי מספר פרמטרים: מרחק בין נקודה לנקודה, זווית, צבע וקול. 
 
התכנית יצאה לפועל בשנה שעברה בשני בתי ספר בתל אביב לתלמידים בגילאי 15-18: בית ספר און, שבו לומדים ילדים עם שיתוק מוחין (cp), ובבית ספר גיל, שבו לומדים נערים עם אוטיזם ברמות תפקוד שונות. בסה"כ השתתפו בפרויקט 40 ילדים, שלכל אחד מהם הוצמד סטודנטית משנתון ג' ומתוכנית ההסבות לחינוך מיוחד, במכללת לוינסקי לחינוך. השנה הורחבה הפעילות וקבוצה נוספת של סטודנטים מלמדי במרחבי הלמידה החדשנים של המכללה תלמידים מבית ספר רגיל מתמטיקה בשילוב רובוטים.