הדרך הארוכה להשתלטות הוט על פרטנר

יום ה', 30 בינואר 2020

 

ממש כמו "עיסקת המאה" של טראמפ נתניהו - קל להצהיר קשה לממש.

הוט המגששת את דרכה בג'ונגל התקשורת הישראלי חיפשה השקעה סינרגטית  בחצי השנה האחרונה ומצאה את מבוקשה בפרטנר. עתה לפני הרוכשים דרך ארוכה של יסורי אישורים.
 
אם דירקטוריון פרטנר יאשר את ההסכם, צריך לעבור 3 משוכות: משרד התקשורת, רשות התחרות ובית המשפט. 
 
ההצעה של הנהלת הוט לרכש  פרטנר בסכום מרשים  של 3 מיליארד שקל לרכישת 100% מפרטנר היא מחיר סביר שגרם לעליית מחיר המניה שלה.
שכן שווי החברה עומד על 2.75 מיליארד שקל. 
 
גורמים המעורים בפרטי ההצעה שהעבירה הוט, אמרו לביזפורטל כי הדרך עוד ארוכה עד לגיבוש עסקה סופית. "הדירקטוריון של פרטנר עוד צריך להתכנס ולהחליט אם העסקה נכונה לחברה והמחיר ראוי. צריך לזכור שיש כונס נכסים על מניות השליטה כשלהאצ'יסון כמובן תהיה השפעה על כל התהליך וזה בסוף גם יגיע לבית משפט", אמרו הגורמים.
 
אם וכשהעסקה תאושר בדירקטוריון, כדי שזה יקרה צריך כמה תהליכים שצריכים לקרות שעוברים ב-3 זירות שונות. משרד התקשורת צריך לאשר את שינוי המדיניות ממעבר מריבוי השחקנים למדיניות המיזוגים בשוק.
 
הגורם השני הוא רשות התחרות, שהחלטתה תהיה מושפעת ממשרד התקשורת, שהוא הגורם המקצועי שאחראי על השוק וקובע 80% מהרגולציה בתחום. הגורם השלישי הוא בית המשפט שעוסק בכינוס הנכסים של החברה, לאור השיעבוד שיש על מניות החברה.
 
צריך לזכור גם שבעבר, כשסלקום ביקשה להתמזג עם גולן טלקום, לקח לרשות התחרות חצי שנה להחזיר להם תשובה שלילית ראשונית. 
הצפי בשוק הוא שאישור מיזוג שכזה ייקח לא פחות זמן, אפילו יותר, בשל הצורך הן של משרד התקשורת והן של הרשות לבדוק את ההשפעות שיהיה למיזוג שכזה על הענף.
 
ההערכה היא, שכחלק מהאישור של הרשות, הוט תיאלץ להיפטר מהוט מובייל ופרטנר מצידה תיפטר מפרטנר TV.
 
מציינים כי במצב הרעוע כיום ישנן 4 חברות מתוך 6 סך הכול בתחום הסלולר שנמצאות על המדף. פרט לפלאפון של בזק והוט מובייל, יתר החברות סוחבות איזושהי גיבנת או שפשוט אינן תחרותיות.
 
לדוגמה, גורמים בענף אומרים שלמרות גיוסי ההון המוצלחים של סלקום בחודש שעבר, לחברה יש חוב המוערך בכחצי מיליארד דולר, ואם לא יהיה שינוי ברווחיות החברה בטווח הבינוני, היא עלולה להגיע להסדר חוב.
 
לפרטנר עם חוב של מיליארד דולר. גולן טלקום מחפשת אקזיט. ואקספון, למרות הדיווח על שיתוף הפעולה עם קשת לייצור תוכן, מנסה לשפר את פוזיציית השוק שלה, מאחר וכנראה שאף גוף כלכלי לא יעמוד בתור כדי לקבל חברה קטנה, שלקוחותיה משלמים מחיר כמעט מזערי על השירות.