דיון סועד לגבי עתיד רכישות באינטרנט

יום ד', 2 במאי 2018

האם  ישחטו את תרנגולת הזהב המאפשרת לנו לרכוש מוצרים באינטרנט ללא מע"מ?

ויכוח סוער בוועדת הכספים של הכנסת..

יו"ר ועדת הכספים: לא נאפשר את ביטול הפטור ממס על רכישות באינטרנט

במהלך דיון סוער שעסק במצבן הקשה של רשתות הקמעונאות בישראל ובאפשרות של ביטול הקלת המיסוי על יבוא אישי בסכום של עד 75 דולר, ציינו חברי הכנסת כי יש צורך בפתרון לסיוע לרשתות הישראליות אך הסכימו כי הדבר לא צריך לבוא על חשבון הצרכן והרכישות המוזלות ברשת.

ועדת הכספים קיימה דיון בשתי הצעות לסדר – 'היערכות למשבר המתפתח בשוק הקמעונות המקומי' (הצעתו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג) ו"כוונת רשות המיסים להעלות את המיסוי על הרכישות באינטרנט" - (הצעתם של חה"כ אורי מקלב, נחמן שי, מירב בן ארי).

במהלך הדיון הבהירו חברי הוועדה והעומד בראשה, ח"כ משה גפני כי לא יסכימו לביטול הפטור ממיסים על רכישות באתרי אינטרנט (יבוא אישי) בחו"ל בסכום של עד 75 דולר. לצד כך קראו חברי הוועדה לממשלה לפעול ולמצוא פתרונות שיסייעו לרשתות הקמעונאות הישראליות המצויות בקשיים כלכלים קשים, על רקע הגידול ברכישות ברשת. במשרד האוצר סירבו להציג את עמדתם בנוגע לעתיד הפטור בטענה שהנושא נידון בבג"ץ. יו"ר הוועדה תקף את הדברים: "ההתייחסות של הממשלה לכנסת היא משפילה ומתחת לכל ביקורת".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון בהתייחסות להעלאת גיל הפרישה לנשים: "האוצר רימה אותי פעמיים. הפעם הראשונה היה כשאמר שהוא מביא את החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים לוועדת השרים, יאשר אותו טרומית ונתחיל לדון בו והפעם השנייה הייתה אתמול, כששוב היו אמורים להחליט על הנושא הזה בוועדת השרים ודחו זאת. הבאתי את חברי הוועדה לתמוך בהעלאת גיל הפרישה לנשים וזה היה חידוש כי רבים התנגדו, היועמ"שית של הוועדה ניסחה הצעת חוק לגביה הייתה הסכמה מוחלטת של חברי הוועדה הייתה אמורה לעלות בוועדת השרים בהסכמה. אנחנו סבורים שגיל הפרישה צריך לעלות והיינו אמורים להתחיל לדון בכך. עכשיו יתחילו להגיע הדרישות הכספיות, אומרים שיהיה חסר כסף והרבה ויצטרכו להשלים את זה על חשבון אחרים. אני מודיע לחברי הוועדה - שר האוצר רצה שנדון בכך ודנו בזה, זה לא קורה ואני לא ארוץ אחרי האוצר. סיימתי את עבודתי, לא אעסוק בזה עוד".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג: "כשהציג שר האוצר את התקציב הוא הציג תחזית צמיחה מאוד אופטימית שבין היתר התבססה על עלייה בצריכה הפנימית. אבל בפועל ישנה מנגד ירידה בצמיחה הקמעונאית המקומית בישראל על רקע הרכישה המוגברת ברשתות אינטרנט בחו"ל. נכון שאנחנו בעידן אחר אך העובדות מדברות בעד עצמן וישנה רשימה ארוכה של רשתות בקשיים. אם לא קונים זה ישפיע על הקניונים ועל הנדל"ן ויביא להאטה משמעותית במשק. ממשלת ישראל לא מתמודדת עם האתגר הזה. נכון שזה אתגר עולמי נכון, אך ניתן ליצור שוויון ולתמרץ עסקים קטנים ובינוניים ולבחון מה ההשפעה על השוק בישראל".