אינטל תרכוש את חברת מובילאי

יום ב', 13 במרץ 2017

עסקה הגדולה בכל הזמנים בהייטק הישראלי: ענקית השבבים האמריקאית אינטל תרכוש את חברת מובילאיי, המפתחת של מערכות מיחשוב לרכב אוטונומי תמורת כ-14-15 מיליארד דולר. כיום נסחרת החברה בנאסד"ק על פי שווי של 10.5 מיליארד דולר, כך שמדובר בפרמיה גבוהה שתשלם אינטל על החברה הישראלית.

על פי הדיווח בדהמרקר, החברות צפויות להודיע על העסקה בקרוב. אינטל משקיעה בשנים האחרונות משאבים ומאמצים רבים כדי להיכנס לעולם הרכב האוטונומי והרכישה צפויה בהחלט למצב אותה בחזית החברות המובילות בתחום.

לפני מספר חודשים הודיעו אינטל, מובילאיי ויצרנית הרכב הגרמנית BMW על שיתוף פעולה במסגרתו תפותח מערכת לנהיגה אוטונומית בדרגות שונות של שליטה והתערבות אנושית עם יכולות גבוהה של למידת מכונה. השותפות בין 3 החברות הביאה לידי ביטוי את המומחיות של BMW בייצור כלי רכב, יכולות פיתוח הצ'יפים והמצלמות של אינטל ואלגוריתמי הראייה הממוחשבת, למידת המכונה והנהיגה האוטונומית של מובילאיי. החברות הצהירו כי רכב אוטונומי מתוצרתן יגיע לכבישים ב-2021.

מובילאיי מחזיקה מרכז פיתוח, שהינו מרכז פיתוח הראיה המלאכותית הגדול בעולם, וממוקם בהר חוצבים בירושלים. החברה מעסיקה יותר מ-300 אנשי מחקר ופיתוח, שצפויים להצטרף ליותר מעשרת אלפים עובדים של אינטל במרכזי הפיתוח השונים שלה בישראל.

עדיין לא ברור אם כלי רכב אוטונומיים יגיעו עם דוושות גז או בלמים, אחרי הכל, הנהיגה תתבצע על ידי מערכת הנהיגה האוטונומית של המכונית. 

עם יכולות הפיתוח של מובילאיי באמתחתה, יכולה אינטל להציע ליצרני הרכב עסקת חבילה שכוללת גם את המעבדים החזקים בהם היא מתמחה וגם את מערכות הנהיגה האוטונומיות. כך יוכלו יצרניות רכב לרכוש 'ישר מהמדף' טכנולוגיות שיהפכו את רכביהן לאוטונומיים, מבלי להשקיע סכומי עתק בפיתוח כמו שעשתה למשל גוגל.

מאז מינויו למנכ"ל אינטל ב-2013, מוביל בריאן קרזניץ' מהלך מתבקש אך אמיץ של יציאה מ'איזור הנוחות' של יצרנית מעבדים למחשבים ולשרתים וכניסה לעולמות ה-IoT והרכב האוטונומי. בין היתר קיבל קרזניץ' כמה החלטות קשות כמו גל פיטורים נרחב בכל העולם ויציאה למעשה משוק המובייל, שם לא יכלה אינטל להתחרות ביצרניות מעבדים דוגמת קוואלקום. הרכישה האחרונה מהווה הצבעת אמון נוספת של הדירקטוריון של אינטל במנכ"ל החברה, שלמרות הטלטלות והתקופה הקשה בתחום, הצליח להעלות את ערכה של אינטל ב-48 אחוזים מאז שמונה לתפקיד.

הרכישה האחרונה בהחלט לא תהיה עסקת הענק האחרונה בתחום. עם ענקיות כמו גוגל, אובר, אפל וכמעט כל יצרניות הרכב הגדולות בעולם, הרכישה הגדולה הבאה אינה שאלה של 'האם' אלא 'מתי' ו'מי'.