תביעת ענק של חברת נס נגד ההסתדרות

יום ה', 11 באפריל 2019

שלב נוסף בקרב הבלתי נפסק בין חברת המחשבים נס מצד אחד לבין בית החולים הדסה וההסתדרות הכללית מצד שני .

מדובר בתביעת ענק של חברת הטכנולuגיה נגד ההסתדרות בנימוק שהיא טירפדה הסכם בן שניo למיקור חוץ של שירותי המחשוב להדסה.

נס טוענת ל"נזק של 16 מיליון שקלים".
בתביעת-עתק טוענת חברת הטכנולוגיה כי ההסתדרות גרמה לבי"ח הדסה לבטל חוזה למיקור חוץ של מערכות המחשוב שנחתם עם נס לפני 12 שנה, זאת "תוך סיכון ממשי לחיי מטופלים בבית החולים".  
 
בתביעה שהגישה נס לבית המשפט המחוזי בירושלים, היא מכנה את התנהלותה של ההסתדרות "התנהלות בלתי לגיטימית, בריונית וקפריזית של ארגון עובדים, שהחליט להשתמש בכלים העוצמתיים העומדים לרשותו בצורה רשלנית, לא הוגנת, לא זהירה, לא לגיטימית ושלא למטרה להם הם נועדו".
 
כפי שפורסם ב-SoftNews לפני מספר שנים זכתה נס במכרז מיקור החוץ של מערכת המחשוב והתמיכה הטכנית בבית החולים הדסה. בהתאם התקשרו הצדדים בהסכם ל-12 שנה, שבמסגרתו התחייבה נס גם לקלוט לשורותיה 23 עובדי מחשוב שהיו מועסקים בהעסקה ישירה בבית החולים. זאת, ללא פגיעה בתנאי שכרם ותוך התחייבות שלא להפסיק את העסקתם לתקופה של שנה. בנוסף אליהם, קלטה נס עוד כ-17 עובדים שעבדו עד אז בבית החולים תחת חברות מחשוב אחרות. 
 
לטענת נס, בסמוך לתום השנה שבה התחייבה נס שלא להפסיק את העסקתם של העובדים שקלטה, פעלה ההסתדרות "על-מנת לבטל את מיקור החוץ, כך שההתקשרות של בית החולים עם נס תבוטל, תימנע הפסקת העסקה של עובדים, ועובדי המחשוב (לרבות אלה אשר לא היו מועסקים על-ידי בית החולים מלכתחילה) יועסקו ישירות על-ידי בית החולים".
 
נס טוענת בכתב התביעה כי כדי להגשים תכלית זאת, ההסתדרות ביימה באוקטובר 2018 "סכסוך עבודה מדומה", שבו העלתה "טענות-סרק על כך שנס 'פגעה' בתנאי ההעסקה של העובדים". כמו כן, לטענתה, ההסתדרות הובילה עיצומים ושיבושים קשים במערך המחשוב בבית החולים - עד כדי סיכון ממשי לחייהם של המטופלים בבית החולים: למשל, אחד מעובדי נס בבית החולים החליף ללא סמכות את סיסמת הגישה הראשית של מערכת אבטחת המידע בבית החולים והחזיק את הסיסמה החדשה אצלו כ"בת-ערובה".
 
לדברי נס, בעוד שההסתדרות טענה כי העיצומים נובעים מפגיעה בתנאי העסקתם של העובדים, הטענות האמיתיות של ההסתדרות הופנו בכלל לעצם ההחלטה של בית החולים להעביר את מערך המחשוב למיקור חוץ מספר שנים קודם לכן. לטענתה, "נס אינה הכתובת לטענות אלה, אך ההסתדרות השתמשה בהכרזת סכסוך עבודה כלפי נס כאמצעי לייצר שיבושים ואנדרלמוסיה במערך המחשוב בבית החולים, וכך להפעיל לחץ על הנהלתו, להמאיס עליה את נס ולגרום להנהלה לבטל את הסכם מיקור החוץ".
 
נס טוענת כי התנהלותה של ההסתדרות לא הותירה לבית החולים כל ברירה, אלא לבטל את הסכם מיקור החוץ עם נס, בעיקר בשל החשש הממשי לחיי אדם. בעקבות העיצומים והשיבושים הקשים, שלח בנובמבר 2018 מנהל בית החולים מכתב לנס, שנשא את הכותרת - "השבתת שירותי מחשוב חיוניים - סכנה לחיי אדם", ובו התריע מפני "העיצומים הפראיים העלולים לסכן חיי אדם".
 
ניסיונותיה של נס לעצור את השיבושים שהובלו, לטענתה, על-ידי ההסתדרות - לא צלחו. וכך בדצמבר 2018 הודיע בית החולים לנס על ביטול הסכם מיקור החוץ, בגין אי-עמידה ברמת השירותים הנדרשת. לטענת נס, התנהלותה הרשלנית לכאורה של ההסתדרות היא הגורם הבלעדי לכך שבית החולים ביטל את ההסכם עם החברה, וכי סך הנזקים שנגרמו לה בעקבות כך עולה על 16 מיליון שקל, מתוכם כ-14 מיליון שקל אובדן רווח צפוי.
מטעם ההסתדרות נמסר בתגובה: "נגד חברת נס טכנולוגיות הוגשו בשנים האחרונות מספר רב של הליכים הנוגעים להפרות חוזרות של זכויות עובדיה להתאגד, שבמסגרתם אף נמתחה עליה ביקורת נוקבת מצד ערכאות השיפוט. לפיכך, לא מפתיע אותנו שנס מנסה לאחוז באמצעים טקטיים כדי שישמשו כמשקל נגד להליכים אלה.
 
תביעת המיליונים שהגישה נס נגד ההסתדרות באה כנראה כהמשך ישיר ל-4 הליכים שונים שנקטה ההסתדרות נגד החברה בבית הדין לעבודה בירושלים בחודשים האחרונים, בקשר לסכסוך העבודה של עובדי המחשוב בבית החולים הדסה.
 
כך, למשל, ההסתדרות טענה כי נס פגעה בזכות ההתארגנות של עובדיה בבית החולים, והוציאה שני עובדים מחצרי בית החולים. בית הדין הורה להחזיר את אחד מהעובדים לעבודה; ואילו העובד השני - שהיה זה ששינה את סיסמת האבטחה הראשית - לא הוחזר לעבודתו.
 
בהליך נוסף שיזמה ההסתדרות נגד נס בקשר לסכסוך עובדי המחשוב, ושעדיין מתנהל בבית הדין לעבודה בירושלים, ביקשה ההסתדרות לאסור על נס מלפנות לעובדיה, כולל עובדיה לשעבר, בהצעה לעבוד דרך חברות קבלניות אחרות.