הוט פספסה את רכישת פרטנר

יום ו', 3 באפריל 2020

התפוצצה סופית (בשלב זה) העיסקה לשילוב בין הוט לפרטנר.

בשוק ההון ובעסקאות בינלאומיות העריכו כבר לפני מספר שבועות כי הסיכוי להשלים את עסקת רכישת פרטנר במחיר המקורי של 3.6 מיליארד שקל מסוף ינואר השנה, הוא קלוש. לזכותה של אלטיס, חברת-האם של הוט, צריך להגיד שהיא מתחה את סבלנותה עד שכבר לא היה לה אוויר. 

אפשר להאמין לפרטנר שהיא עשתה כל שנדרש ממנה כדי למצות את העסקה. בסופו של יום, אחרי המשבר שאנו חווים, צריך להיות מנותק באמת כדי לא להסכים להצעה של 3.6 מיליארד שקל, כשפרטנר יורדת בשווי שלה ל-2.5 מיליארד שקל.

בפרטנר טוענים כי החברה הודיעה לאלטיס מיד עם קבלת ההצעה כי פרק הזמן שקבלה למתן תשובה הוא קצר מדי, וכי הגלישה לתוך מרץ הייתה מוסכמת על שני הצדדים. בהוט כמובן שלא מאשרים זאת, משום שכנראה לא ניתנה הסכמה פורמלית, אלא הייתה זו הבנה שבשתיקה, וגם כי כולם חוששים מפני תביעות משפטיות.

ברור כי דירקטוריון פרטנר הסכים להצעה, וכבר באמצע החודש הוחלפו טיוטות בין החברות, אחרי שהמחיר סוכם. הערכות השווי שהוכנו בפרטנר על-ידי שני מעריכים שונים נתנו את הגושפנקה לכך שמדובר במחיר משתלם.  אנליסטים העריכו כי הסיכוי שהעסקה תאושר הוא נמוך, ושאם היא תאושר, כנראה יהיו לרגולטורים תנאים מחמירים שיהפכו אותה ללא כדאית. למרות זאת הוט הייתה מוכנה לקחת את הסיכון. זה מלמד עד כמה החברה רצתה את העסקה והייתה מוכנה להרחיק לכת כדי לממשה. 

כיום הוט מבינה שהמציאות בשוק התקשורת מחייבת אותה להתמזג, וכנראה שזה צריך להיות עם פרטנר,  מבחינתה משיכת ההצעה לרכישת פרטנר היא נסיגה טקטית לצורך שיפור עמדות. הבעיה היא הזמן. 

בינתיים הוט זוכה לביקורת הן על מחיריה והן על תקלות באיכות השידור והשירות.

פרטנר וסלקום נוגסות בהכנסותיה בשוק הטלוויזיה והאינטרנט באופן קשה, בעוד היא, שפעם שמה לה כיעד להחליש את סלקום ופרטנר דרך הסלולר, למעשה הפסיקה את תחרות המחירים בסלולר בלית-ברירה. 

התוצאות הכספיות של הוט מטושטשות, לפי הדוחות הוט לשנת 2019: הקבוצה איבדה 212 מיליון שקל הכנסות בטלוויזיה ובאינטרנט. הגידול בסלולר ובשוק העסקי קיזז את הירידה ל-155 מיליון שקל משנה לשנה. ה-EBITDA ירדה ב-287 מיליון שקל משנה לשנה. זה המון.