מחדלים ופיגור במערכות מחשוב המענקים

יום ב', 11 במאי 2020
נחשף הפיגור הדיגיטלי של רשות המסים למרות השקעות של מאות מיליוני שקלים במחשוב.
"לצערנו עליך להגיש שוב את הבקשה למענק": המשבר חשף את הפיגור הדיגיטלי של רשות המסים
למרות השקעות של מאות מיליוני שקלים במחשוב, המוני העצמאים שעטו על אתר רשות המסים עבור מענק נתקעו בתקלות רבות ? בתהליך דרישת הפיצוי נדרשו הנישומים להגיש הררי מסמכים דומים לרשויות שונות - אף שהמידע כבר מצוי בידיהן ? רשות המסים: תהליכי הדיגיטציה בעיצומם
 
"שלום, בשל תקלה בקליטת הנתונים, לצערנו עליך להגיש שוב את הבקשה למענק. מתנצלים על אי הנוחות, רשות המסים". הודעה בנוסח זה קיבלו  עצמאים רבים מבני המזל שהצליחו להירשם באתר רשות המסים לקבלת מענק.
 
ברשות מסבירים כי ההודעה, לצד תלונות נוספות שנשמעו בימים האחרונים, אינן משקפות את המציאות, וכל מערכת שנאלצת להתמודד עם מסה של פונים תיתקל בקשיים. הם מעדיפים להתמקד בכך שנכון לשישי בצהריים הוגשו ואושרו 174 אלף בקשות לפעימה השנייה של מענק הקורונה לעצמאים. כ–114 אלף מהמגישים נמצאו זכאים גם לפעימה השלישית, המשולמת לעצמאים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל, ובחשבונות של 42 אלף זכאים התקבל כבר סכום כולל של כ–400 מיליון שקל.
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח בשבועות האחרונים שחלוקת המענקים תיעשה באופן יעיל, כמו בארה"ב. אלא שגם שם יש בעיות רבות בקבלת התמיכה הממשלתית לעסקים, ולפי הערכות הגיע הכסף רק לחצי מאלה שזכאים לו.
 
אילן עומרד, יועץ מס ומנהל מחלקת עצמאים במשרד רואי החשבון גוזלן לוריא ושות', אומר כי לפי מה שנראה בשטח, ברשות לא ערוכים לעומס. כך למשל, יש בעיות בכניסה למערכת עם סיסמה, כאשר פעם אחר פעם מתקבלת הודעת שגיאה — אף שזוהי הסיסמה שניתנה; הערת שגיאה מתקבלת לגבי עדכון חשבון בנק שכביכול אינו נכון — בעת שבמערכת מעודכן חשבון בנק זהה; ותהליכי תביעה נעצרים באמצע. בנוסף, לקוחות קיבלו הודעה שאומרת שהנתונים שהקלידו נמחקו, או שתביעה שכביכול אושרה — למעשה כלל לא נקלטה. כך, לאחר שעות של ניסיונות שנראה ללקוח שנחלו הצלחה, עליו להתחיל את התהליך מההתחלה.
 
ברשות, בניהולו של ערן יעקב, הפגינו תחילה שחצנות שטחית ועתה טוענים כי הם מודעים לבעיות, אך אומרים כי הם משקיעים רבות בהפיכתה לגוף דיגיטלי, ואף מצליחים לקדם מהלכים רבים — לצד אילוצים קיימים של ועדי עובדים, כוח אדם ותקציבים.
 
הסיבה לכך שרשות המסים הצליחה להעלות בתוך כמה שבועות אזור אישי שממנו ניתן לקבל את המענק היא שהעבודה עליו החלה כבר לפני כשנה וחצי. אבל נראה כי לא נעשה מספיק, ומדינת הסטראט?אפ לא מצליחה למקסם את יכולותיה בהיבטים טכנולוגיים.
 
אם במענק (הפעימה השנייה) אין אפשרות לעבוד עם המייצגים, בפיצוי לעסקים (הפעימה השלישית) המצב הפוך — לעסקים עם מחזור של יותר מ–300 אלף שקל אין אפשרות לפעול ללא מייצגים. הרשות, כך מסתבר, דורשת טפסים רבים, גם על מידע שקיים אצלה.
 
רואי חשcון מציינים בשיחה עם SoftNews כי הבעיות בשירות הדיגיטלי של רשות המסים לא נולדו עם הקורונה. בכירים מסבירים כי הבעיה נעוצה בשני כשלים מהותיים: מערכת המס אינה מאוחדת — מס הכנסה ומע"מ פועלים בנפרד; ורשות המסים נסמכת רק על שע"מ בבניית מערכות המחשוב שלה.