גוגל לא נבהלת מקנס אירופי

יום א', 24 במרץ 2019
 
בגוגל לא מתרגשים יתר על המדיה מהקנס בסך 1.5 מיליארד דולר שהשית האיחוד האירופי על החברה.
 
הקנס ניתן בגין התנהלות מונופוליסטית בתחום הפרסום המקוון; מדובר בקנס השלישי שמקבלת החברה באירופה בשנים האחרונות: קדמו לו קנס של 4.3 מיליארד על שליטה כוחנית בשוק המובייל, וקנס של 2.7 מיליארד על שימוש במנוע החיפוש כדי להחליש מתחרים
סך הקנסות שהטיל האיחוד על גוגל עומד עתה על 8.2 מיליארד יורו, ואף אחד מהם לא סופי עדיי
 
להשוואה: ההכנסות הרבעוניות של Google החל מהרבעון הרביעי של 2018  הסתכמו ב -39.12 מיליארד דולר, לעומת 33.6 מיליארד דולר ברבעון הקודם. מקור ההכנסות העיקרי של Google הוא פרסום באמצעות אתרי Google והרשת שלה.
רוב ההכנסות של Google מגיעות מפרסום באמצעות תכונות Google בבעלות ובניהול, כגון חיפוש Google, מפות Google ועוד. בשנת 2018, גוגל היוו את רוב ההכנסות של החברה  האם אלפבית עם 136 מיליארד דולר בהכנסות האתר של Google בלבד.
 
בישראל שואלים בהקשר לביקורת על גוגל - מדוע כאשר הבחירות מעבר לפינה גוגל לא משיקה בישראל מערכת לניטור פרסום פוליטי?
 
הקנס הנוכחי עוסק ב-AdSense for Search, חסימת או הפליית פרסום מתחרה.
 
ב-2009 שינתה גוגל את התנאים ואפשרה שילוב מנועי חיפוש מתחרים בתנאי שהפרסומות שלה זכו להבלטה משמעותית יותר. "הדבר חייב אתרים לשמור את המקום הרווחי ביותר בתוצאות החיפוש שלהם לפרסומות של גוגל ולהציג מספר מינימלי שלהן", נכתב. "כתוצאה, מתחרי גוגל לא יכלו למקם את פרסומות החיפוש שלהם בחלקים הבולטים והמוקלקים ביותר באתר".
 
לדברי האיחוד, בין 2006 ל-2016 שלטה גוגל ב-70% משוק הפרסום במנועי חיפוש באיחוד, וב-2016 שלטה ב-90% משוק החיפוש עצמו. "מתחרות כמו מיקרוסופט ויאהו לא יכולות למכור פרסומות בתוצאות החיפוש של גוגל עצמה. לכן, אתרי צד ג' מייצגים נקודת כניסה חשובה לספקיות אלו שמבקשות לפתח את הפעילות העסקית שלהן ולנסות להתחרות בגוגל", נכתב בהודעה הנציבות.
 
נציבת התחרותיות של האיחוד, מגרט?ה וסטאגר, אמרה בהודעה לעיתונות: "גוגל קיבעה את הדומיננטיות שלה בתחום הפרסום במנועי חיפוש והגנה על עצמה מלחץ תחרותי באמצעות כפיית מגבלות חוזיות אנטי-תחרותיות על אתרי צד ג'. זה לא חוקי תחת כללי האיחוד האירופי. התנהלות זו נמשכה יותר מ-10 שנים ומנעה מחברות אחרות את האפשרות להתחרות על בסיס המעלות שלהן ולחדש – ומהצרכנים את יתרונות התחרות".
 
ליסט בלומברג, אייטור אורטיז, העריך לפני פרסום ההחלטה שלקנס לא תהיה השפעה מהותית על גוגל. "קנס כנראה שלא יגרום נזק ארוך טווח לחברה, מכיוון שמוצרים אחרים החליפו את אדסנס", הסביר. "אם בוחנים את הדו"ח השנתי שלהם, רואים שאדסנס פחות ופחות רלוונטי".