הצמיחה המאתגרת של המסחר האלקטרוני

יום ה', 3 בדצמבר 2020

 

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

מסתבר כי מגפת הקורונה גורמת  למשהו המוגדר כ"טוב". גידול ענק בסחר האלקטרוני .

על פי eMarketer, כמעט מחצית מהצרכנים העבירו את ההוצאות לעבר ערוצים מקוונים, בכל הקטגוריות החל ממכולת לבגדים וכלה באלקטרוניקה. הזמנות מקוונות רואות צמיחה מהירה לעומת השנה הקודמת , כאשר חלק מהקמעונאים רואים עליות של יותר מפי 20. אפילו במכולת מקוונת, הבולטת בקצב אימוץ הלקוחות האיטי שלה, חלה עלייה אדירה בפופולריות במהלך החודשים האחרונים, הנגרמת על ידי הרצון לחוויית קניות אך ללא מגע.
התוצאה היא בין היתר צורך ביותר עובדים לספקי שירות זה (כולל בישראל) וביקוש גובר עד כדי אזילה לשטחי מחסנים.
כך למשל 90 אחוז מחברות הלוגיסטיקה בבריטניה הצהירו באחרונה  כי מחסניהן מלאים לגמרי, כמעט כפול לעומת התקופה המקבילה בשנה קודמת. 
מסתבר כי המסחר המקוון הוא "המנצח הגדול" של מגפת הקורונה והסיבה לכך ברורה לחלוטין. הסגר שנכפה על מיליארדי אנשים ברחבי העולם אילץ רבים מהם לרכוש ברשת מוצרים שונים ולקבל אותם במפתן דלת ביתם, ללא כל סיכון להידבקות. בארה"ב, לדוגמה, צמח מחזור המכירות המקוונות ב-68% באמצע אפריל השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והגיע להיקף של עונת החגים. כלל ההזמנות המקוונות בארה"ב ובקנדה צמחו בשיעור של 129%.
סביר ביותר שקונים רבים ברחבי העולם יאמצו את הרגלי הקנייה החדשים לטווח ארוך וימשיכו לרכוש מוצרים ושירותים באתרי מסחר גם בחלוף המגפה. 
כלכלנים מציינים שהמסחר המקוון עדיין מהווה אחוז קטן מכלל הקניות בעולם: 14.1% בשנת 2019 ו-16.1% בשנת 2020 אך ייתכן שההרגלים החדשים יאיצו את מגמת הצמיחה מעבר לתחזיות של השנים האחרונות שעדיין מנבאות צמיחה שנתית קבועה של 2% - דומה לזו של השנים שעברו.