המכרז לסלילת רכבת לאילת יוצא לדרך

יום א', 5 בנובמבר 2017

 

בסימן של חילוקי דעות לגבי הכדאיות הכלכלית - המכרז לסלילת רכבת לאילת יוצא לדרך/ תתקשה להתחרות בתעלת סואץ

 

לאחר שנים של עיכובים והצהרות בעד ונגד, מודיעה רכבת ישראל על המכרז שיקבע את החברה שתקים את תשתית קו הרכבות ממרכז הארץ לאילת. הקו מתוכנן להסיע נוסעים, אך ייועד גם להובלת מטענים בתקווה שהוא יהווה "גשר יבשתי" שיתחרה בתעלת סואץ. מול הצהרות כי הנסיעה בקו מאילת לאשדוד תארך כמה עשרות דקות, ההערכה הריאלית יותר מדברת על זמן נסיעה של כשעתיים ועשר דקות.

עלות הפרויקט 25 מיליארד שקל. לפי התוכנית יוקמו 4 מסופי מטענים מאזור באר שבע ועד אילת., כאשר אורך התוואי מבאר שבע ועד אילת יהיה 222 ק"מ לנוסעים ו-260 ק"מ למשא.

מבחינת הלוגיסטיקה, קו הרכבת אמור להסיע מטענים עם צפי של 25 רכבות ביום, לרבות בשעות הלילה וישמש, בין היתר, להובלת כלי רכב מאילת ויצוא מטעני מינרלים. במשרדי ממשלה שונים (ובעיקר באוצר) יש ספקות לגבי הכדאיות הכלכלית של קו זה.

לגבי הביצוע, נמסר כי משרד התחבורה וחברת Virgin Hyperloop One, העורכת ניסויים בטכנולוגיות מתקדמות, בוחנים את המיקומים המתאימים לתחנות הרכבת כדי לאפשר שינוע מהיר של סחורות מהנמלים לעורף הלוגיסטי של נמל אשדוד, על מנת לייעל את עבודת הנמלים ותנועת המשאיות באזור.