יוצאים למלחמה ברחפנים

יום ג', 25 בדצמבר 2018
מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews
 
מה שחששו מומחים – מתקפה של רחפנים - התממש במלוא האיום והנזקים בנמל התעופה גטוויק שמדרום ללונדון.
עתה הרחפנים הם אתגר לשלטונות הביטחון כמו גם לאנשי הי-טק  הקרובים לנושא.
הכל בגלל רחפנים "מטורפים" שטסו מעל אחד שדות התעופה העמוסים ביותר בבריטניה וגרמו כאוס נסיעות.
המצב היה כה חמור עד שהצבא נקרא לתמוך במשטרה המקומית בהתמודדות עם הנושא. 
במשך זמן מה, ממשלות ברחבי העולם כבר מחפשות  דרכים שונות להתמודד עם הסכנות של השימוש במזל"טים באזורים בהם הם מהווים סיכוני בטיחות.
 
עתה בפיתוח מצלמות זריזות מכ"ם רגיש וניצול תדרי רדיו.
טכנולוגיה כזו יכולה להיות משולבת במערכות התעופה הקיימות ולהגיע לטווח של כמה קילומטרים.
חברה אחת שפיתחה שיטה זו היא Quantum Aviation, אשר סיפקה את הטכנולוגיה כדי להתמודד עם איומים אפשריים ממל"טים המכוונים עוד לאולימפיאדת לונדון 2012.
סין פיתחה גם אקדח שיבוש האותות שיכול לדווח למטה על מזל"ט ממרחק של קילומטר וחצי משם.
הוא  מאפשר למגינים לתפוס פיזית מזל"טים באזורים בסיכון גבוה
אחת הדרכים, ואולי הכי ברורה, היא לירות בהם.
אבל במשטרה העוסקת בנושא בגטוויק אמרו שהם לא ישתמשו בשיטה זו בגלל הסיכון של כדורים תועים.
עם זאת, מספר חברות יצרו התקני כף יד או כתף, שניתן להשתמש בהם כדי לירות במזל"טים סוררים, ללכוד אותם ולמנוע את הלהבים מלהסתובב, וכך לגרום להם ליפול מהשמים.
חברת ההנדסה הבריטית OpenWorks פיתחה גם בזוקה גדולה, ה- SkyWall100, אשר יורה צרורות  תוך שימוש בהיקף של דיוק.
מערכת SkyWall100 הונפקה לכוחות הביטחון ולסוכנויות הממשלתיות באסיה, אירופה וצפון אמריקה.
חברות אבטחה מצאו גם דרך להשתמש "במזל"ט מיירט" שיכול להינעל על המטרה, ואף להשבית אותה באוויר.
סוג זה של המערכת נפרסה באולימפיאדת החורף בדרום קוריאה בחודש פברואר, והיא שימשה את המשטרה בטוקיו בשלוש השנים האחרונות.
צרפת השתמשה גם בטכניקה זו, בהצלחה להוכיח כי מזל"ט אחד מצויד במכ"ם רשת יכול לתפוס הרבה.
 
לייזרים הם אופציה נוספת: הן בארה"ב והן בסין יש ניסויים עם הטכנולוגיה שיכולה להפיל את המכשיר בתוך שניות שלאחר איתור אותו.
חברת  בואינג הנדסה פיתחה קרן אנרגיה גבוהה שמאתרת ומשביתה מל"טים קטנים ממרחק של כמה קילומטרים. 
מוקדם יותר השנה, סין הפגינה אקדח לייזר בתערוכת נשק בקזחסטן. מה שנקרא "האנטר השקט" נטען כיעיל בסיוע למשטרה ליירט מל"טים ומטרות אוויריות קטנות אחרות עם "דיוק גבוה".
 
 
בינתיים, הולנד גילתה פתרון טכנולוגי מעופף לבעיות ההיי-טק.
למשטרה שם יש נשרים ובזים מאומנים להפיל מזל"טים "עוינים" על ידי הידבקות למדחפים עם הטפרים שלהם, מה שמיד משבית אותם.
מאמנים אומרים שהנשרים רואים את מזל"ט כמו טרף ולא מעוניינים לתקוף שום דבר אחר כאשר הם משוחררים.
המשטרה ההולנדית הם האמינו להיות הראשונים בעולם ליישם שיטה זו.
 
איסורים והגבלות
 
זה כבר לא חוקי להטיס מזל"ט בתוך 1 ק"מ (כ -1,100 מטרים) של שדות התעופה בבריטניה - אבל תקנות במדינות אחרות עומדות להשתנות.
בארה"ב יש להודיע לבקרת תנועה אווירית מראש אם הם מתכננים להטיס רחפנים בתוך 8 ק"מ של שדה תעופה
כל מזל"ט חייב להיות רשום באתר אינטרנט מורשה של המל"טים. 
בקנדה, למזל"ט לא ניתן לטוס בתוך 5.6 ק"מ מכל שדה התעופה, מטוס או באזור שבו מטוס יכול להמריא ולנחות.  חוקים דומים חלים בשוודיה.
נדרשים אישורי הטסה גם בגרמניה, ההגבלות על גבולות נמל התעופה דומות לאלו שבבריטניה -1.5 ק"מ - ובספרד, שם בעלי רחפנים חייבים להיות מבוטחים מפני נזקים לסביבה.
החוקים בדרום אפריקה, לעומת זאת, הם קפדניים. זה לא חוקי לטוס בתוך 10 ק"מ של שדה תעופה, מסועים או מסילה, ורחפנים יכולים להיות מופעלים רק במקומות אחרים בשעות היום ובתנאים ברורים.
ב -15 מדינות, כולל ערב הסעודית ועיראק, אין זה חוקי הגבלת טיס רחפנים בכלל.