מקשיחים הדרישות לרישוי רחפנים

יום ד', 2 בינואר 2019

לנוכח תאונות וסיכוני מטוסים בכל העולם  ברשות לתעופה אזרחית רת"א  מקשיחים את הדרישות לרישוי רחפנים . בינתיים בשלב של שימוע המוצג לציבור.

רוכשי רחפנים חובבים יהיו חייבים לעבור מבחנן אינטרנט קצר וכן לשלם אגרה של 30 שקלים. מפעלים מקצועיים ידרשו למבחן ורישיון במחיר של 300 שקלים. קנסות יוטלו על מפעלים שדיתפסו ללא רישיון.
 
כך קובעת טיוטת תקנות המוצגת לעיון הציבור.
 
לפי הערכות יש בארץ  15-20 אלך רחפנים פעילים.
 
הטיוטה שפורסמה לקבלת הערות הציבור מבהירה גם את עמדתה הפרשנית של הרשות בנוגע לאופן שבו יש להתאים את יישום דיני הגנת המידע לעידן שבו מתאפשר ניטור מקיף וחודרני גם מן האוויר. ובמילים אחרות: מתי מותר לעסקים לצלם את הציבור ולאסוף עליו מידע במרחב הציבורי, תוך שימוש ברחפנים.
 
הטיוטה רלבנטית לא רק לרחפנים הנושאים מצלמות, אלא גם לשימוש ברחפן ובחיישנים המותקנים עליו לאיסוף סוגים נוספים של מידע אישי, שאינם צילומי וידאו (הקלטות שמע ועוד).
 
עוד נקבע, כי בטרם מתקבלת החלטה על שימוש ברחפן יש לערוך "תסקיר השפעה על פרטיות". מדובר בתהליך מובנה המנתח באופן מקיף ושיטתי את השפעת השימוש בטכנולוגיה על פרטיות, השוקל את מכלול הסיכונים ומציע את הדרך לצמצם אותם למינימום.
 
ברת"א מציינים כי השימוש ברחפנים הפך בשנים האחרונות לנרחב בכל מגזרי החברה והמשק, וכיום משמש למגוון מטרות - ציבוריות, מסחריות ופרטיות. רחפנים, הניתנים לרכישה בקלות ובעלות לא גבוהה יחסית, הפכו לנפוצים בישראל ובעולם, הם אינם כפופים למגבלות פיזיות וגיאוגרפיות, פרט להגנה על שדות תעופה, והם מסוגלים לנטר שטחים גדולים ולצלם מתחמים אינטימיים, אשר אינם נגישים למצלמות קרקעיות. ברחפנים מוטמעת מערכת שליטה מרחוק המאפשרת קליטה ושידור של אותות דיגיטאליים וחיישנים. אלה מאפשרים לקלוט אינפורמציה מסביבת הרחפן, אותה ניתן לאגור ולשדר למכשיר מרוחק.
 
ברחפן אף נעשה שימוש במצלמות המשלבות יכולות עיבוד וידאו מתקדמות, כגון זיהוי אוטומטי של פנים ושל מאפיינים ביומטריים נוספים, זיהוי לוחיות רישוי ועוד, בצירוף האפשרות לבצע ניתוחי ביג דאטה מתוחכמים - כל אלה הופכים את הרחפן לסוג חדש של אמצעי מעקב יעיל וחודרני במיוחד, המסוגל לאסוף מידע רגיש לאורך זמן, בכל שעות היממה ותנאי מזג אוויר, ואף מבעד לקירות ומכשולים.
 
ראש הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד אלון בכר, מסביר, כי "בשנים האחרונות רחפנים הפכו למוצר נפוץ בקרב ארגונים, חברות ועסקים ונעשה בהם שימוש למטרות מגוונות. בהשוואה לסיכוני הפרטיות הגלומים במצלמות קרקעיות, השימוש המתרחב ברחפנים הינו קפיצת מדרגה משמעותית באופן שבו טכנולוגיות המעקב משפיעות על זכויות הציבור ורווחתו ויש בכך כדי ליצור סיכון חדש החמור פי כמה מונים לפרטיות. יכולות המעקב והתיעוד של רחפנים את מכלול ההתנהלות האנושית, ללא מגבלות של זמן ומקום, בצירוף נגישותם הגבוהה, שוללת את היכולת שלנו להיטמע במרחב הציבורי ללא מבט חיצוני מפקח. ללא הסדרה הולמת, עשויה להיפגע קשות הזכות שלנו לפרטיות ולאנונימיות במרחב הציבורי".
 
התקנות החדשות מוצגות זמן קצר אחרי שהאיומים שנובעים משימוש ברחפנים עלו לכותרות סביב האירוע שהתרחש בשדה התעופה גטוויק, שהושבת במשך 36 שעות מטעמי בטיחות לאחר ששני רחפנים זוהו טסים ליד מסלולי ההמראה והנחיתה שלו.
 
בדו שפירסם לפני זמן קצר מבקר המדינה הוא מתריע על חוסר הפיקוח והאכיפה של הפעלת רחפנים על ידי חוגים אזרחיים וצבאיים.