אתגרי ענף הלוגיסטיקה לנוכח משבר הקורונה ושינויי הסחר

יום ו', 19 ביוני 2020
אם היה צורך בהוכחת החיוניות ומרכזיות של ענף הלוגיסטיקה באה מגפת הקורונה  לצד השינויים בשיטות הסחר (המקוון) ומחייבים עתה לדברי האנליסטים שורה של הערכויות חדשות בתחום זה.
 
הכל על בסיס ההוכחה היומיומית כי ענף התחבורה והלוגיסטיקה הוא עמוד השדרה  של כלכלה, והגורם המניע את כל המגזרים, בין אם מדובר בחקלאות, בייצור או בשירותים.
 
בנוסף, כמו כל הענפים, תחום שרשרת האספקה  מתמודד עם שינוי אדיר בתקופה הנוכחית - מונע על ידי חידושים טכניים, שינוי ציפיות צרכנים ותקנות מחמירות.
 
ומכאן מבט על כמה אתגרים עיקריים העומדים עתה בפני חברות הלוגיסטיקה:
 
=יעול הענף:
כולל צמצום עלויות הובלה: 
זהו האתגר הגדול ביותר בענף, מכיוון שתחבורה מהווה נתח משמעותי, כ -30% מסך ההוצאות ונוכח העליה החדשה המסתמנת במחירי הדלק אף שיעור גבוה מזה. צמצום הוצאות דלק: ייתכן שחברות לוגיסטיקה לא יוכלו לשלוט על מחירי הדלק, אך בקרת הוצאות הדלק היא בהחלט בהישג ידן.
 
צמצום ספקים: ראוי בעת הזאת לנתח ולבחור את הספקים היעילים לשרותים הנדרשים השונים ולנהל משא ומתן על מחירים  נמוכים יותר. 
 
איחוד משלוחים: זוהי דרך לחיסכון אך  אך זה עלול להיות כרוך בסיכון של משלוחים מעוכבים שישפיעו לרעה על שביעות רצון הצרכנים.
 
 
תוכנת ניתוב וניהול צי:  יכולה לסייע להבטיח שמספקי  הובלה יתמודדו על הקווים הקצרים והיעילים ביותר - הימנעות מעומסי תנועה, תוך התחשבות במגבלות דרכים לפי סוג הרכב ושעת היום.
 
זה לא רק מקטין את סך המיילים שנסעו, בלאי ותחזוקה, אלא גם מוריד הפרות וסיכוני בטיחות, מה שעלול לגרום להפחתת דמי הביטוח.
 
שיפור תהליכים עסקיים:
 
מחקר שנערך על ידי Inboundlogistics.com ציין כי 36% מהנשאלים שנסקרו ציינו כי הם מסתמכים על השותפים שלהם ב- 3PL כדי להביא להפחתת עלויות ושיפור תהליכים עסקיים.
 
משמעות הדבר היא כי לשותפים לוגיסטיים  בעלי ידע וניסיון  יש אתגר להערך ולנתח מעבר לשרשרת האספקה ??ולפעולות הלוגיסטיות בכדי לגרום לשינויים במסגרת התפעול הכוללת.
 
הם גם צריכים להיות יציבים כלכלית, גמישים ופתוחים לסיכון סביר לרווחים לטווח הארוך.
 
 שיפור שירות לקוחות:
 
בימינו, השווקים דינאמיים, שרשראות האספקה ??הפכו ארוכות ומורכבות יותר, וציפיות הלקוחות השתנו, הן מבחינת זמני האספקה ??והן מבחינת איכות השירות. כעת הלקוחות גם מצפים מהשותפים הלוגיסטיים שלהם לפתור בעיות ולעזור להם לצמוח בסביבה תחרותית.
 
המשמעות היא ששותפים לוגיסטיים חייבים לגייס את האנשים הנכונים עם הכישורים והגישה הנכונה. עליהם להתמקד גם בשיפור וסטנדרטיזציה של חווית הלקוח בכל הגאוגרפיות, הערוצים ונקודות המגע, בין אם מדובר באינטראקציות פנים-אל-פנים, טלפונים, צ'אטים מקוונים, מיילים או מדיה חברתית.
 
 לשפר את נראות שרשרת האספקה:
 
על מנת לקבל משלוחים מדויקים במועדים בכל פעם, חברות לוגיסטיות צריכות להיות בעלות ראות מלאה בכל ההיבטים של שרשרת האספקה:
 
יש לעקוב אחר משלוחים, לוודא שהם עוקבים אחר המסלול ולוח הזמנים שנקבעו, ובמקרה של שיבושים, ההודעות וההתרעות יופעלו כך שניתן יהיה לנקוט בפעולה מהירה. לקוחות צריכים לקבל עדכונים, קרי, התראות למשלוח, ETAs, כמו גם להיות מסוגלים לעקוב אחר משלוחים בפורטל אינטרנט.
 
חברות לוגיסטיקה צריכות להיות בעלות נראות על כל זרימת העבודה במחסן - קבלת מלאי, אחסון, ניהול הזמנות והשלמה, ומשלוח. בנוסף - נראות מה פונה אליהם, כך שהם יכולים לתכנן את כוח העבודה שלהם בהתאם.
 
 כספי שרשרת אספקה:
 
הגישה למימון שרשרת האספקה ??היא קריטית עבור השולחים / חברות לוגיסטיות כדי להבטיח פעולות עסקיות חלקות ומיטוב תזרים המזומנים, במיוחד בזמנים לא בטוחים של ימינו יש לבחון בזהירות  את תנועות התזרימים.
 
ולבסוף - לא פחות חשוב- בעידן זה של סגרים וקורונה יש ללמוד היטב גם את הרגולציות השונות שמטילות הממשלות, תנאי ההגיינה הנדרשים, השמירה על בריאות העובדים וספקי העזר ואפילו הלקחות ועוד ועוד. .