הצד האפל של ג'ף בזוס

יום ה', 4 בפברואר 2021

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

פרישתו של ג'ף בזוס מתפקיד מנכ"ל (אך יהיה  יושב  ראש פעיל)  חברת אמזון לוותה בגל של דברי שבח על הצלחתו העצומה.

אולם יש לא מעט אנליסטים שיודעים לספר על שיטות שיווק, מכירה והעסקת עובדים אכזריות שלא תמיד עומדות במגבלות המוסר.

כבר בשנת 1998 הוא פנה לסוחרים חיצוניים והציע להם לשווק את מרכולתם על הפלטפורמה של אמזון תמורת עמלת מכירות. הימים היו ימי "בראשית", והקמת אתר מכירות היתה פרויקט של עשרות אלפי דולרים לפחות. ב?2002 בזוס ויורשו בתפקיד עתה אנדי ג?אסי הבינו שהם יכולים להציע באותו אופן גם שירותי ענן ו?AWS בא לעולם.
 
בשלב זה בזוס כבר ריכז בידיו לא מעט כוח ואחרי שניקה מהדרך  כמה מתחרים פוטנציאליים, שום דבר לא עמד בדרכה של אמזון. עבור בזוס הפיכת החברה שהקים לאימפריה היתה חשובה יותר מכל דבר אחר. כבר אז החלו לצוץ סיפורים על תרבות עבודה קשוחה, שעות מטורפות וביקורות תכופות ומאתגרות של הספקים והישגים.
 
התלונות הקיפו את כל סוגי העובדים. עובדי הפיתוח והשיווק של אמזון התלוננו, ואחריהם עובדי המחסנים של החברה שסבלו הרבה יותר. בעשור השני של שנות האלפיים החלו לצוץ דיווחים על תנאי עבודה בלתי נסבלים של מחסנאים שעבדו עד שהתמוטטו, בתנאים קשים ובשכר נמוך.
 
במקביל, מוכרים על הפלטפורמה החלו לשים לב שאמזון מתחילה להתחרות ישירות בהם ומציעה מוצרים מקבילים לאלה שלהם ובמחירים נמוכים הרבה יותר.
 
בזוס לא בחל  בשום תעלול. במשך שנים  מכר אלפי מוצרים במחירי הפסד והקריב את שורת הרווח שלו על מנת למוטט ספקים-מתחרים, שהם בעצם לקוחות שלו.
 
הטקטיקה הזו התאפשרה עם פיתוח של שיטות עבודה חדשות שכללו שימוש מסיבי בדאטה. אמזון היתה כבר פלטפורמת ענק עם מיליוני מוצרים, והיא אגרה בקפדנות כל תנועה מקוונת. הנתונים הללו שימשו להפקת תובנות לגבי הרוכשים והעדפותיהם, ונוצלו כדי לבחור אילו מוצרים משתלם לאמזון לייצר ולמכור בעצמה וכך לפגוע בספקים-לקוחותיה מבלי אפילו ליידע אותם..