ביטול עיסקה בכרטיס אשראי

יום ו', 8 במאי 2020

מקרים לא מעטים של "עקיצות" במכירה ללא תמורה מספקת תוך חיוב של כרטיס האשראי - מתרבים  בעיקר בכל עת של האטה  וקשיים כלכליים.

רבים לא יודעים או לא מצליחים לעצור את התשלומים של חברת האשראי לספקים שכשלו.

עתה המועצה לצרכנות מוסרת מידע לגבי תחום רגיש זה:

התנאים לביטול עסקה בכרטיס אשראי
על פי חוק כרטיסי חיוב, לקוח שכלל לא קיבל את המוצר או השירות, ועבר מועד ההספקה או מתן השירות, יכול לפנות לחברת האשראי שלו ולבקש עצירת תשלומים עתידיים באופן חד צדדי.
 
צרכן שמבקש לבטל עסקה בכרטיס אשראי  חייב להציג חשבונית, קבלה או פתק החלפה שיוכיחו את ביצוע הרכישה. אם אין לו אחד מאלה, הוא יכול להציג כל הוכחה אחרת (למשל התכתבות במייל) המעידה על ביצוע העסקה עם העוסק, מועדה, סכום העסקה ואופן התשלום.
 
מה ניתן לעשות?
 
אם אתם מבצעים עסקת אשראי בטלפון, דרשו הצעה מפורטת במייל או בסלולרי לפני שתמסרו את פרטי כרטיס האשראי שלכם.
 
גם במקרה של רכישת שירות מתמשך (מנוי לעיתון, ביטוח), שעליו משלמים בהוראת קבע בכרטיס, התיקון לחוק כרטיסי חיוב מאפשר לבטל את הוראות קבע בכרטיס אשראי בדומה להוראות קבע לחיוב חשבון בנק. זאת אומרת שהמשלם רשאי לבטל את ההרשאה לחיוב בכל עת, בהודעה לבנק או למקבל התשלום.
 
לתשומת לב: לגבי ספקים שמתחכמים ומוכרים  מנוי לשנה לעיתון למשל, ומצרפים למנוי הטבות כמו גיפט קארד או כל מתנה אחרת. אם תבטלו את הוראת הקבע לפני תום השנה, החברה תהיה זכאית לדרוש מכם להחזיר את ההטבות והמתנות שקיבלתם.
 
אם חברת כרטיסי האשראי תמצא כי פניית הלקוח מוצדקת היא תבטל את העסקה ותעצור את התשלומים העתידיים שטרם נפרעו בגין אותה עסקה, או שתזכה את הלקוח במלוא סכום העסקה, אם בוצעה בתשלום אחד, בתנאי שבית העסק עוד לא קיבל את התשלום.
 
מתי אי אפשר לבטל עסקה בכרטיס אשראי?
 
כאמור ביטול עסקה בכרטיס אשראי כפוף גם לחוק כרטיסי חיוב. במרכז החוק נמצא המושג "כשל תמורה" שאומר בעיקרון שלא קיבלתם את התמורה, או חלק ממנה, עבור הכסף ששילמתם. במילים אחרות, חוק כרטיסי חיוב מאפשר ללקוח לבטל עסקה בכרטיס אשראי באופן חד צדדי רק אם המוצר או השירות לא סופקו לו ועבר מועד ההספקה. אם קיבל את המוצר/השירות, אז לפי תקנות הגנת הצרכן יש מספר מקרים בהם לא ניתן כלל לבטל את העסקה. ואלה המקרים:
 
ריהוט שהורכב בבית הלקוח; מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן לפי מידות או דרישות מיוחדות; מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה; מוצרים שערכם אבד בפרק הזמן עד החזרת המוצר לעסק (עיתון, או מוצר שעשוי להתקלקל כמו חלב); מוצרים הניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול, שאריזתם המקורית נפתחה; הלבשה תחתונה ובגדי ים; גז (בלון או צובר); תכשיט שמחירו גבוה מ-3,000 שקלים, למעט שעונים; שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל; כאשר אמצעי התשלום עבור העסקה היה תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען; וכאשר מועד האספקה חל מאוחר יותר מ-6 חודשים מיום ביצוע העסקה.
 
מתי חייבת חברת האשראי לבטל את העסקה?
 
כאמור, חברת האשראי מחויבת לברר את בקשת ביטול העסקה שהגשתם. אבל לא תמיד הבירור יביא לביטול. מתי היא כן מחויבת לבטל?
 
1. כשמדובר ב"הכחשת עסקה" – כלומר, מצאתם חיוב על עסקה שבכלל לא בצעתם, ולספק אין הוכחה או אסמכתא שהעסקה בוצעה. במקרה כזה, חברת האשראי עוצרת מיד את תהליך הסליקה האוטומטי ופותחת בבדיקה. אם הבדיקה מצדדת בטענתכם שבכלל לא ביצעתם את העסקה, היא מבוטלת. הבירור נועד למנוע ניסיונות מרמה מצד צרכנים שחושבים שהם יכולים להכחיש עסקה כי לא בא להם לשלם, כמו גם לאתר ניסיונות הונאה מצד ספקי סחורות ושירותים. אם הונו אתכם אתם זכאים לדרוש מחברת האשראי את פרטי בית העסק שחייב אתכם ואף לתבוע אותו, אם תרצו בכך.
 
2. כשיש "כשל תמורה" – לא קיבלתם את המוצר לאחר מועד האספקה המוצר, או שיש לכם הוכחות שהספק נקלע לקשיים וברור שהוא לא יעמוד בהתחייבותו, חברת האשראי מחויבת לעצור את התשלומים העתידיים כדי למנוע פגיעה בלקוח. 
 
שימו לב - ביטול החיוב יכול להתבצע רק על חיובים עתידיים, ולא יכול להתבצע על כסף שחברת האשראי כבר העבירה לספק. לספק יש זכות לערער על דרישת הצרכן לביטול החיוב. בדרך כלל חברת האשראי מבררת עם המוכר אם המוצר/השירות סופק. אם הספק ממציא אסמכתא לאספקת המוצר (למשל, תעודת משלוח חתומה על ידי הקונה) חברת האשראי תפנה ללקוח ותציג לו את טענות הספק והיא רשאית על פי החוק לחייב מחדש את הלקוח. האחריות על ביטול התשלום מוטלת על הצרכן, ואם הוא ביטל את החיוב שלא כדין, אזי הוא חשוף לתביעה מצד הספק.