למה לא הסיניות?

יום ב', 4 במרץ 2019

השקת סדרת סמארטפוני גלקסי S10 עתה בישראל מעוררת את השאלה האם מוצדקים המחירים הגבוהים למכשירים הללו.

אמנם המכשירים הללו מבתי החברות "המערביות" כוללים  חיישן טביעת אצבע, זיהוי גלי קול, יותר מצלמות, ומעבדים קצת מהירים יותר והטענה אלחוטית וכדומה אבל פערי המחירים הגדולים בין המכשירים מהמזרח הרחוק בעיקר הסינים עושות את אלה לקניה מועדפת לצרכן הרגיל – כך על פי בדיקתנו.

המכשירים החדשים כולל מבית אפל  נמכרים במחיר של 3000 שקל ומעלה עד 5000 שקל. כך על ידי פלאפון, סלקום, פרטנר, בסט מובייל, דינמיקה סלולר ומחסני חשמל.

זאת, לעומת כ-2000 שקל למכשירים  הסינים.

התוצאה - אתרי הכלכלה גועשים עם פרסום הירידה במכירות המכשירים של אפל כאשר את הצניחה הגדולה ביותר רשמה אפל בסין, המדינה שעד לא מזמן הובילה את הצמיחה חסרת התקדים שלה.

אף על פי שנוטים לדבר על סמסונג ועל LG הקוריאניות כשליטות החדשות, את השינוי מובילות חברות סיניות מדוברות פחות - וואווי,שיאומי ולנובו  שכבר צריכות להתמודד עם תחרות מצד חברות סיניות מוכרות פחות, כמו OPPO, VIVOואחרות. 

מדי פעם מדברים על המגמה הזו במונחים של קוריוז, אבל דומה שמעטים טרחו להתבונן בה דרך משקפיים היסטוריים. השינוי עדיין נמצא בחיתוליו, אולם אם אכן יושלם, תינטל הבכורה בשוק מהשחקניות המוכרות ותעבור לידיהן של חברות קטנות, שהצרכנים במערב רק מתחילים להכיר בשנתיים האחרונות.

הדומיננטיות האמריקאית בתחום האלקטרוניקה החזיקה מעמד במשך עשורים, עד שבשנות ה-80 עברה השליטה לחברות יפניות כמו סוני, שרק בעשור האחרון איבדו את ההובלה לטובת תאגידי הענק של דרום קוריאה כמו LG. בחטיבות הסלולר היה השינוי זריז בהרבה: עד לאחרונה  כיכבו בו שתי ענקיות אמריקאיות (מוטורולה ואפל), לכמה שנים הבליחה בו אנומליה משונה בדמות חברה אירופית (נוקיה הפינית).

נתונים של חברות המחקר גארטנר ו-IDC  שפורסמו לאחרונה, מראים שעל אף שאפל וסמסונג עדיין מחזיקות יחדיו ביותר מכמעט 40% מהשוק, שליטתן בו נחלשת לטובת היצרניות הסיניות. ולא רק שחברות סיניות תופסות כעת את שלושת המקומות הנותרים בחמישייה המובילה בעולם, אלא שגם בקטגוריית ה"אחרים" ישנה דומיננטיות סינית חד משמעית.

קובי כליף, המנכ"ל שמוביל את מאמציה של וואווי בישראל (אחרי שמילא תפקיד בכיר בחטיבת המובייל של סמסונג בישראל), אומר כי בשנים הקרובות הסינים הופכים לאתגר - גם במותג וגם באיכות המוצרים. צריך גם לזכור שכאשר יש לך תוכנה כמו אנדרואיד של גוגל, שמשתמשים בה בצורה רחבה, אז אין הבדל בתחום התוכנה אלא רק בתחום החומרה. ואני חושב שהאיכות שהמוצרים הסינים הגיעו אליה היא כבר גבוהה מאוד".

מי שבודק את השוק מוצא כי את ההתקדמות והמאמצים האינטנסיביים של יצרנים קטנים יחסית כמו ZTE, OnePlus, שיאומי או מייזו.