עוד השתלטות של חברה סינית בישראל

יום ב', 13 בינואר 2020

האמריקאים אולי לא אוהבים זאת. אבל, הסינים באים-לישראל.

סטארט-אפ נוסף איליון (Ilyon Games) נרכש על ידי חברה בת של ענקית האינטרנט הסינית טנסנט. איליון הוקמה ב-2014 על ידי יהונתן ארז, איליה מולודצקי, אלון לוי ואבי שור. לפי "דה מרקר", סכום הרכישה עומד על כ-100 מיליון דולר.

קבוצת טנסנט (Tencent) הסינית, חברת החזקות ששווה מאות מיליארדי דולרים, פועלת בתחומי התקשורת, האינטרנט, והבידור. בשנים האחרונות הפכה החברה, שמחזיקה בחטיבת משחקי וידאו, להיות אחד הגורמים המשמעותיים בעולם הגיימינג. מלבד פיתוח משחקים והפצתם בשוק הסיני, היא רכשה בשנים האחרונות מניות בשורה של שחקניות מובילות בתחום, כולל 40% מ-Epic Games, החברה מאחורי פורטנייט.

החששות מפני ההשלכות של עוצמתה הכלכלית והטכנולוגית של סין ממוקדים בעליונות טכנולוגית פוטנציאלית של סין בתחומים כמו בינה מלאכותית והדור החמישי, אולם לגיימינג יש השפעות משלו. זה תחום בידורי ו"רך", אבל ניתן להעביר דרכו מסרים, ואם סין תשתלט על התעשייה הדבר עלול להוביל לפגיעה בערכים דמוקרטיים ומערביים כמו חופש הביטוי. עוד לפני העובדה שטנסנט רוכשת מניות בחברות המובילות בתעשייה, סין נחשבת לשוק משחקי הוידיאו הגדול בעולם, וכדי להפיץ בו משחקים דרוש אישור של הממשל. אף חברה לא רוצה להרגיז את השלטונות הסיניים. זה נכון בתחומים רבים, וזה נכון גם בתחום הגיימינג.

החשש מכך שסין תנצל את עוצמתה הטכנולוגית כדי לפגוע בחופש הביטוי ולקבוע נרטיב שיתאים לאינטרסים שלה מתבטא גם בכך שארה"ב פתחה לאחרונה, לפי דיווחים, בחקירה נגד פלטפורמת הסרטונים הסינית טיק טוק שזוכה לפופולריות רבה במערב, על מנת לבדוק אם זו פוגעת בביטחון הלאומי של ארה"ב. מחוקקים אמריקאים כבר הביעו חששות לפיהם מדיניות סינון התוכן של טיק טוק בשווקים בינלאומיים מתבססת על כללי הצנזורה הסיניים, כפי שעלה מדיווח של ה"גרדיאן".

כמה מספרים: שוק הגיימינג צמח ביותר מפי שניים בשש השנים האחרונות והגיע לכ-120 מיליארד דולר (כמחצית מההכנסות מגיעה ממכירות קונסולות), כך לפי "וול סטריט ג'ורנל"; ב-2018 היו בעולם 2.35 מיליארד גיימרים, מעל 50% מהם באסיה-פסיפיק, לפי אתר סטטיסטה. בארה"ב ובמערב אירופה ביחד יש סביב 400 מיליון גיימרים.