הכנסת דנה בליקוים קריטיים במתן שירותים מקוונים לציבור

יום ד', 14 ביוני 2017
ראש רשות התקשוב הממשלתי: "מבקר המדינה טעה בלא מעט היבטים בדוחו"
בסקירה שהציג טען יאיר פרנק כי הרשות פועלת ביעילות: "ישראל נותנת 485 שירותים דיגיטליים מקצה לקצה, האתר האחוד של המשרדים פועל, 40 אלף איש שינו מען באינטרנט". פרנק הוסיף כי פקיד שמבקש מאזרח להעביר מידע בפקס ולא במייל לא פועל כשורה וניתן להגיש תלונה בעניינו
 
בעקבות הפערים בין דו"ח המבקר לעמדתו של פרנק החליט יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב לקיים דיון נוסף בשיתוף אנשי המבקר והוסיף כי משרדי ממשלה יזומנו לתת דין וחשבון בנושא: "שירותי התקשוב מהווים את הגשר בין האזרח לממשל". ח"כ מיקי זוהר: "נראה שהעסק בפשיטת רגל"
 
ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה דיון לעניין הצעה לסדר היום של ח"כ מיקי לוי בנושא 'ליקויים בטיפול הממשלתי במתן שירותים מקוונים לאזרחים (eGov)'.
 
ח"כ מיקי לוי פתח את הדיון בסקירה של דו"ח מבקר המדינה בנושא: "נמצאו ליקויים קריטיים במתן שירותים מקוונים לציבור, מרבית השירותים אינו מקוון מקצה לקצה, למרות שתקציב הרשות גדול ב-40 אחוז ב-2016, ל-190 מיליון ש"ח. בידי רשות התקשוב אין תמונה של מצב כלל הפרויקטים במשרדי הממשלה, היא מעורבת חלקית בפיקוח, היא תרם מימשה מתודולוגיה סדורה ועוד. כל העסק נראה לי בפשיטת רגל".
 
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "אם אכן התמונה היא כפי שמציג הדו"ח אז המצב עגום. המבקר נוגע בהרבה סוגיות אבל הנושא הזה קשור באופן ישיר שירות לאזרח. מדובר בגשר בין האזרח לממשל, זהו ערך מאוד חשוב בכל מדינה, בנוסף הציבור רוצה לדעת מה הוא מקבל".
 
יאיר פרנק, ראש רשות התקשוב הממשלתית הציג סקירה של פעילות הרשות: "בינואר 2015 הראשות עברה למשרד רה"מ, במאי 2015 הציגה הרשות את תוכנית העבודה האסטרטגית, התוכנית פומבית. ב-2015 פיתחנו והסבנו 98 שירותים מקוונים חדשים לטובת האזרח, ב-2016 148, עד מאי 2017 הסבנו 66 שירותים. ישראל נותנת 485 שירותים דיגיטליים מקצה לקצה, 31 שירותים חצי דיגיטליים המחייבים הגעה ללשכות".
 
"האתר האחוד ששאל המבקר איפה הוא, חי ועובד, יש עלייה גדולה גם בתשלומים דרך האינטרנט, עלייה בשימוש בעמדות השירות, בחידוש הרישיונות באינטרנט. כל הגופים הגדולים שנותנים שירות לאזרח עושים שינוי גדול מאוד תוך שיתוף פעולה מצוין. גם בנושא ההזדהות הדיגיטלית יש התקדמות גדולה ו-40 אלף איש שינו מען ככה. יש משרדים שהורדנו לגמרי את האתרים הישנים שלהם. נכון שיש משרדים שפחות משתפים פעולה ושיש עוד עבודה רבה אבל אנחנו פועלים וגם המבקר מציין זאת" הוסיף פרנק.
 
לשאלת יו"ר הוועדה לגבי אי התאמה של דפדפן גוגל לשירותי ממשלה שונים השיב פרנק כי "התקבלה החלטה לפיה האתר האחוד ושירותי הממשלה שבו יותאמו לכל דפדפן בו יהיה שימוש של 10 אחוזים בקרב הציבור, ביניהם כמובן גוגל".
 
לעניין כך שישנם עדיין משרדים שלא מאפשרים להעביר מסמכים דרך הדואר האלקטרוני ציין פרנק כי הנושא נאכף באתר האחוד: "יש החלטה ברורה שליד כל מספר פקס באתרים יהיה גם כתובת מייל, פקיד שמבקש היום להעביר לו רק בפקס לא עושה את עבודתו נאמנה וניתן להגיש עליו תלונה לממונה".