הטוב והרע במכונית האוטונומית

יום ג', 14 במרץ 2017

מאת משה שלו עורך ראשי SoftNews

 

תושבי ישראל הרעבים להצלחות - וקונים בשקיקה כל הצהרה בעניין זה - שמחים ובצדק על מכירת חברת מובילאיי לאינטל.

אין ספק כי בין היתר צפויה כאן יוזמה משמעותית להתקדמות  בכל התחום של אוטומציה ורובוטיקה.

אבל  הדגש ששמים רבים מהפרשנים על ההצלחה המובטחת של "מכונית אוטונומית" הוא מוקדם ביותר. 

בינתיים רוב הנסויים שכר נערכים בנושא זה מראים  בעיות וכשלים רבים. ובכבישים הפקוקים של ישראל, למשל, נראה כי חיישני המכונית האוטונומית  יותר יעצרו את המכונית בבהלה מאשר יסייעו לה להדחף בין מכוניות הפקקים, כפי שרגיל לעשות הנהג הישראלי.

תוצאת תמונה עבור ?autonomic car crash?‏

אז מה אם טוב ומה רע?

עדיין טוענים כי בין היתרונות הפוטנציאליים של מכונית אוטונומית היא הפחתה משמעותית של התנגשויות תנועה עם הפציעות בעקבות זאת.
יהונ מכך גם חברות ביטוח. מכונית אוטונומית.
סיכויים לנהיגה קלה יותר למבוגרים ותנועה זורמת באזורים לא צפופי תנועהץ
צריכת דלק נמוכה; אולי הקטנה באופן משמעותי בבעיית מציאת מקום חניה בערים; [
מכונית אוטונומית טובה וזולה לנסיעות במסלולים מובנים ומוכרים לה - למשל באזורי אחסון סחורות, נמלים וכו'  (כפי שראיתי במו עיני.
 
בין המכשולים העיקריים לאימוץ נרחב של כלי רכב אוטונומיים, בנוסף לאתגרים הטכנולוגיים, חילוקי דעות בדבר אחריות לתאונות; פרק הזמן הדרוש כדי להפוך מלאי קיים של כלי רכב שאינו אוטונומי לאוטונומי; התנגדות פסיכולוגית על ידי אנשים לנטרול שליטה במכוניותיהם; חשש הצרכן לגבי הבטיחות של מכוניות ללא נהג.
יישום המסגרת המשפטית והקמה של תקנות ממשלתיות למכוניות נהיגה עצמית; סיכון לאובדן  פרטיות ובעיות אבטחה, סכנת  האקרים או טרור.
חששות מזעזועים  בתחומי התעסוקה בתובלה והובלה.
וסיכון עיקרי - סתימה כללית של התעבורה נוכח העומס בכבישים ש"ירתיע" את חיישני המכונית האוטונומית ויביא להרבה עצירות מיותרות..