מנסים לפענח את סוד הצמיחה של אמזון

יום ב', 9 בספטמבר 2019
 
 
לקראת הפתיחה הרשמית של שלוחת אמזון בישראל - קיימת מחלוקת בין המנתחים - האם זה טוב או רע...לישראלים, ליצרנים, למובילים, ולצרכנים.
רבים מנסים לגלות מהו סוד הצמיחה המהירה של אמזון בעולם. נתון אחד מדבר בעד עצמו.  כיום אמזון מונה כמעט 50 אחוז מכל המסחר המסחר האלקטרוני.
 
הכל החל מההבנה של קמעונאים וסוחרים זעירים כי הם ממש חייבים לפרוש זרועות לעבר לקוחות מרוחקים. הפתרון שהסתמן הוא שימוש ברב-ערוצים.
 
מול ה"גדולים" הדואגים לעצמם להפצה מסחרית לקטנים ברור כי "השטן נמצא בפרטים הקטנים ",
ו"הפרטים נמצאים בשרשרת האספקה". ושרשרת האספקה ??של היום מורכבת מתמיד - במיוחד אם אתה קמעונאי מסורתי קטן שמתאמץ להפוך לשחקן כללי. 
הקושי ברור:
אפילו חברות בינוניות יצרניות ומפיצות חייבות להתמודד עם האתגר של 
הפצת מוצרים למיליוני בתים במקום למאות חנויות.
ניהול מיליוני SKUs (יחידות במלאי ובאריזה) במקום אלפים.
משלוח לבתים בחבילות (כולל משלוח של קילומטר האחרון) במקום משאיות לחנויות.
הפעלת מרכזי שירות (FCs) בנוסף למרכזי הפצה השולחים סחורה ישירות ללקוחות במקום לחנויות.
 
אלה הם שלושת האתגרים המובילים ביותר שעומדים בפני מי שרוצה להתחיל  במסע הכל-ערוצי:
 
אילוצים ארגוניים וניהוליים.
אנשים יכולים להיות חוששים בפני שינוי. רבים מתקשים לחשוב בפרדיגמות חדשות.
ליחידות עסקיות שונות יש תהליכים שונים, KPIs (מדדי ביצועים עיקריים) ותמריצים.
שיתוף של נכסים בכל הערוצים יכול להיות קשה. לדוגמה, כיצד עליך להקצות שטח מחסן ולאזן בין זמינות המוצרים (כלומר מלאי) ובין מכירות מקוונות ואספקות לחנות?
 
אמזון הוכיחה כי היא מהירה בלימוד תהליכים חדשים ושילובם ברשת שרשרת האספקה. זה כולל כושר לקבל, למיין, לאחסן, לאסוף, לארוז, לשלוח מוצרים לבית ישירות או בארוניות/חנויות לאיסוף דרך מתקנים.
 
תהליכים אלה שונים לחלוטין ממה שמשתמשים בחנויות מסורתיות.
אמזון הצליחה להתעדכן בטכנולוגיית האריזה, הן משיטת האריזה (אופטימיזציה כמה אתה יכול להתאים לחבילה) והן החומרים (שקול מה הכי טוב למרחקים ארוכים, לסביבה, לעלויות ולהגנה על המוצר, במיוחד אם זה כרוך במשלוח ביתי של מצרכים בתנאי סביבה מיוחדים.