עיכובי ביצוע ובזבוזים בהקמת "הסעת המונים"

יום ד', 10 ביוני 2020

רק לפני זמן קצר בטרם עזיבתו את תפקיד שר התחבורה הוציא השר ישראל כץ הודעה אופטימית לעיתונות בה נאמר:

"עבודות הקמת הקו האדום מתקדמות כמתוכנן ובקצב מהיר. 95% מעבודות המנהור כבר הושלמו והסתיימה בניית פנים התחנה ב-8 מתוך 10 התחנות של הקו (אלנבי, קרליבך, יהודית, שאול המלך, ארלוזורוב, אבא הלל, ביאליק ואם המושבות). כמו כן, החלה הנחת המסילות בבת ים."

השר כץ ציין בהגזמה כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הוא המיזם התחבורתי הגדול ביותר של משרד התחבורה המבוצע כיום. "אחרי 100 שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, הוצאתי לדרך את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. העבודות לביצוע הקו האדום מתנהלות בהתאם למתוכנן, וכעת יוצא לדרך השלב הבא, שיבטיח רשת מתקדמת להסעת המונים בתל אביב ובגוש דן, שתאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם".

השר כץ הוסיף כי "חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הפך כבר מזמן למציאות. שני הקווים הנוספים, הקו הירוק והקו הסגול, יחד עם הקו האדום המוקם בימים אלה וצפוי להיחנך בסוף שנת 2021, ישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. ?רבים חתמו על הצהרות ותכניות. רבים הניחו אבני פינה. אנחנו מבצעים. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, המציאות הזאת תהיה ותראה אחרת?, אמר השר כץ.

אבל המציאות היא אחרת לגמרי.

בישיבה שהתקיימה באחרונה התגלה פער בין המידע שהיה בידי הדירקטוריון לגבי שלבי ביצוע מתקדמים בהקמת האדום לבין תמונת המצב בפועל. מדובר בין היתר בסנכרון מערכות החשמל, האיתות, והאלקטרוניקה זו לזו, כמו גם התאמתן של המערכות הללו למסילות. הגילוי עורר תרעומת בקרב חלק מחברי הדירקטוריון שתהו האם יתכן כי קיבלו דיווחים שונים לגבי התקדמות בשטח שבפועל כלל לא הייתה קיימת.

עתה בא דוח ביקורת פנימית עליו חתום רואה החשבון קובי נבון מבקר הפנים המנתח בדיקנות  כמה הליכים מרכזעיים בבהתהלות חברת נת"ע - נתיבי תנועה עירוניים ומגלה את האמת העצובה.

בתמצית אומר הדוח כי השקת הקו האדום  המרכזי של הרשת תידחה לשנת 2023 ואולי אף מעבר לכך.

תקציבי הפרויקט כולו התנפחו מעל ומעבר במאות מליוני שקלים כל לוחות הזמנים בביצוע נמצאים בפיגחור מערך הבקרה הפנימי והחיצוני אינו מתפקד וההנהלה מכסה בהודעות מטעות על כל המחדשלים הללו.

כל זה אומר שפרויקט "הסעת המונים" שהיה אמור להיפתח כבר בשנה הבאה ידחה לשנתיים שלוש נוספות לרוע סבלם של מיליוני נוסעים.